Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Legnica
Sądny dzień - matury rozpoczęte

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
"Spoko, luzik, jakoś poszło, będzie dobrze, mogło być gorzej", to pierwsze komentarze tegorocznych maturzystów po wyjściu z egzaminu pisemnego z języka polskiego.

Dla wszystkich absolwentów, którzy zdecydowali się przystąpić do egzaminu dojrzałości nadszedł sądny dzień. Po kilku latach wytężonej nauki w szkolnych ławach, przyszła pora na zweryfikowanie wiedzy. Zaliczenie matury będzie już dużym krokiem do wymarzonych studiów. Potem zostanie już tylko zdanie egzaminów wstępnych i indeks mamy w kieszeni. Prawda, że proste?

Zanim się tak stanie, przed tegorocznymi maturzystami jeszcze kilkanaście dni wielkiej próby, a potem nerwowe oczekiwanie na końcowe wyniki.

Egzamin dojrzałości tradycyjnie zainaugurował pisemny z polskiego. Zdecydowana większość legnickich maturzystów wybrała tematy na poziomie podstawowym. Oto one:

1. Sen jako sposób prezentowania postaci literackiej. Analizując i interpretując podany fragment "Lalki" Bolesława Prusa, wyjaśnij, co marzenie senne mówi o bohaterce powieści i jej stosunku do ważnych w jej życiu osób – ojca i Wokulskiego.

2. Analizując fragment "Ody do młodości" Adama Mickiewicza i wiersz "Któż nam powróci" Kazimierza Przerwy – Tetmajera, porównaj przedstawione w nich obrazy młodego pokolenia oraz stosunek młodych do pokolenia ojców. Wykorzystaj konteksty historyczno - literackie.

W ramach dodatkowego zadania, abiturienci musieli rozwiązać test na czytanie ze zrozumieniem, odnoszący się do tekstu publicystycznego z "Rzeczpospolitej" o blogach autorstwa Igora Jankego.

Z kolei piszący na poziomie rozszerzonym mogli wybrać analizę opowiadania Sławomira Mrożka "Lolo", zwracając uwagę na sposób kreowania bohaterów lub podjąć filozoficznie brzmiący temat: "Rola słów w relacjach międzyludzkich. Analizując i interpretując fragment powieści Wiesława Myśliwskiego "Kamień na kamieniu" oraz wiersz Tadeusza Różewicza "Słowa", zwróć uwagę na przedstawione sytuacje i sposoby kreowania podmiotu mówiącego.

Trzeba było również rozwiązać test na czytanie ze zrozumieniem do tekstu Czesława Miłosza o literaturze przed 1939 rokiem.

Poza chwilowym brakiem prądu w trzech wrocławskich liceach, Okręgowa Komisja Egzaminacyjna nie odnotowała w naszym regionie innych niepokojących sygnałów czy incydentów.

Jutro maturzystów czeka egzamin z języka obcego, a później z wybranego przedmiotu. Wszystkim maturzystom życzymy powodzenia.


tom



o © 2007 - 2021 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl