Czym jest reklama?
Nie zagłębiając się w specjalistyczne słownictwo – reklama to komunikat (prasowy, radiowy, telewizyjny, itp.), w którym odbiorca jest zachęcany do kupna konkretnego towaru lub skorzystania z danych usług firmy. Reklamowane są praktycznie wszystkie produkty i usługi. W telewizji widzimy super proszek do prania, w radiu słyszymy o cudownych tabletkach odchudzających, na bilbordach umieszczono reklamy sprzętu RTV. Zalew naszego świata reklamami jest przeogromny. W każdym miejscu, o każdym czasie jesteśmy nimi bombardowani. Szczególnie w internecie. Wystarczy nie mieć zainstalowanego programu blokującego reklamy i przeczytanie informacji bywa niekiedy prawdziwym wyzwaniem. Trzeba się przebić przez kilka okienek i znaleźć magiczny przycisk „X”.
Jednak reklamy, to nie tylko media tradycyjne. Są one również na przystankach autobusowych, w gablotach przed sklepami, czy jako potykacz reklamowy przed wieloma restauracjami i barami. Mniej inwazyjną formą reklamy są również... manekiny wystawowe. Dlaczego? Sprawdźmy.
Manekiny wystawowe – reklama bez reklamy
Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że manekiny wystawowe nie powinny być zaliczane do formy reklamy. Przecież na większości z nich nie ma żadnych napisów zachęcających do kupna danego ubrania. Manekiny wystawowe są po prostu ubrane w kilka części garderoby, jaką oferuje sklep. Na głowie czapka, niżej T-shirt z krótkim rękawem oraz założona na niego rozpięta koszula z długim rękawem. Na nogach spodnie oraz buty na stopach – tak wygląda większość manekinów wystawowych. Zobacz je tutaj. Czasem zdarza się, że sklep dodaje pod konkretnym manekinem wystawowym ceny poszczególnych ubrań. Czy to wystarcza, by nazwać manekin reklamą? Przeanalizujmy to. Mamy konkretną markę odzieżową, na manekinie wystawowym znajdują się jej ubrania, pod nim widoczny opis produktów i ich koszt. Brakuje tylko jednego elementu – perswazji. Manekin nie mówi „chodź, jest promocja”. Nie ma też na nim żadnej kartki, czy innego elementu, który można uznać za zachęcającym. Manekiny wystawowe po prostu stoją i prezentują towar. Nie są reklamą samą w sobie (definicyjną), służą raczej, jako nośnik informacji. Widząc na wystawie manekin ubrany w garnitur spodziewamy się dostać w tym sklepie eleganckie ciuchy, nie zaś nadające się na plażę.