Radosna, sportowa, na najwyższym poziomie technologicznym, wyrafinowana, bogato wyposażona. Tak o "pięćsetce" wyrażają się najwięksi krytycy w branży samochodowej. A jaka jest naprawdę? Postanowiliśmy przekonać się na własnej skórze.
Włoski styl i wdzięk
Po 50. latach od produkcji pierwszej "pięćsetki" z fabryki Fiata w Tychach wyjechał sympatyczny maluch o tej samej nazwie. Zaprojektowany przez Franka Stephensona przypomina swego słynnego poprzednika, a bogate wyposażenie i kunsztowne wykończenie mają wyróżnić go spośród konkurencji. Legendarna włoska "pięćsetka" doczekała się wielu odmian, w tym i sportowej.
Dzięki uprzejmości firmy MOTOR-POL, autoryzowanemu dealerowi Fiata w Legnicy, do dyspozycji mieliśmy "pięćsetkę" w wersji lounge z silnikiem benzynowym o pojemności 1.4 litra i mocy 100 KM. Trzeba przyznać - jak na gabaryty fiata 500, moc silnika jest imponująca. Nowy fiat został zaprojektowany w Centro Stile Fiata, a wyprodukowany w rodzimej fabryce Fiata w Tychach. Włoską elegancję i styl widać od razu – z wyglądu i wewnątrz. Jak wygląda? Cóż, to nie jest auto typowo rodzinne, bardziej "przypasuje" singlom lub parom. 3-drzwiowy o niewielkich gabarytach: długość 3,55 m, szerokość 1,65 m, wysokość 1,49 m. Ale za to jakie wnętrze! Nawet najbardziej wybredni mogą być zadowoleni. Wygodne, profilowane fotele, klimatyzacja, elektryczne szyby to tylko niektóre zalety wpisane w standard, a przede wszystkim podnoszące komfort jazdy. Ale największą naszą uwagę przyciągnęła deska rozdzielcza, która imponuje oryginalnością. Wykończenie wnętrza jest stylowe i szykowne. Projektanci dołożyli wiele starań i wysiłku, by auto mogło się podobać.
Nową "pięćsetkę" prowadzi się bez zarzutu. Przy tak niewielkich gabarytach, "maluszek" pewnie czuje się na drodze. Bezpieczne wyprzedzanie czy pokonywanie ostrych zakrętów nie stanowi dla niego żadnej przeszkody. Moc 100 KM robi swoje. Co ciekawe, nasz model wyposażony był w 6-stopniową przekładnię skrzyni biegów, co zapewniało dodatkowe wrażenia z jazdy.
Oprócz testowanego silnika (1.4 l, 100 KM), nowy fiat dostępny jest także w wersjach z silnikiem diesla 1.3 o mocy 75 KM i z silnikiem benzynowym 1.2 mocy 69 KM. Wszystkie jednostki napędowe współgrają z mechanicznymi skrzyniami biegów, z pięcioma lub sześcioma przełożeniami.
Modne cacko
Klienci mogą wybierać w bardzo szerokiej palecie kolorów i dodatków nadających "pięćsetce" oryginalny charakter i wygląd. Cena sympatycznego maluszka zależy od pojemności silnika i wyposażenia. Najtańsza jest wersja z silnikiem benzynowym o pojemności 1.2, za którą trzeba zapłacić 34,5 tys. zł. Najdroższy to model 1.4 litra w wersji lounge, który kosztuje 55,5 tys. zł.
Na rynku ma pojawić się jeszcze wersja usportowiona z turbodoładowanym silnikiem 1.4 l, którego moc nie przekroczy 150 KM. Włoscy projektanci pracują także nad wersją z otwieranym dachem. "Pięćsetka" urzeka nas od niedawna, a już ma na swoim koncie spore osiągnięcia. W klasyfikacji najbardziej prestiżowego konkursu motoryzacyjnego "Car Of The Year", Fiat 500 wręcz zmiażdżył swoich rywali zajmując pierwsze miejsce. W ojczyźnie Fiata, "pięćsetka" jest numerem jeden. W Polsce nowy fiat ma dużą szansę powodzenia.
Ps. Test Fiata 500 został przeprowadzony dzięki życzliwości PHU "MOTOR-POL", autoryzowanemu dealerowi Fiata w Legnicy.