
- Zorganizowaliśmy pierwsze połączenie aglomeracyjne, które w znacznym stopniu odciąży komunikacyjnie Wrocław. Tego oczekiwali mieszkańcy zarówno podwrocławskich gmin jak i samej stolicy Dolnego Śląska. Miesiąc temu dolnośląski sejmik podjął uchwałę w sprawie zorganizowania aglomeracyjnych połączeń kolejowych w regionie, a dziś jedziemy już pociągiem po pierwszej trasie. To pokazuje, że poważnie podchodzimy do wszystkich naszych deklaracji – mówi marszałek Cezary Przybylski.
Według przyjętych zasad, połączenie do końca roku będzie finansowane przez samorząd województwa. Natomiast od stycznia roku 2022 połowę kosztów pokryje województwo, a druga połowa zostanie podzielona pomiędzy samorządy, przez które przechodzi trasa - proporcjonalnie do długości linii w poszczególnych gminach. Zgodnie z umową, we wrześniu przyszłego roku liczba kursów zostanie podwojona do 15 par każdego dnia, co w efekcie umożliwi stworzenie gęstszej siatki połączeń, zwłaszcza w godzinach szczytu.
Nowa trasa to 17 stacji i przystanków, z czego aż 11 jest całkowicie nowych. Koszt remontu linii kolejowej 292 wyniósł w sumie 126 milionów złotych, a 70 milionów pochodziło unijnego dofinansowania. W sumie długość linii wynosi 35 km, a jej trasa przebiega przez tereny trzech gmin: Wrocław, Czernica i Jelcz Laskowice.
- Inauguracyjny przejazd w ramach Dolnośląskich Kolei Aglomeracyjnych za nami! To wielki sukces władz województwa i zaangażowanych w powstanie tego projektu samorządów. Dziękuję również panu Zbigniewowi Gzikowi, dyrektorowi Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK we Wrocławiu za możliwość przejazdu linią 292 – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.
Dolny Śląsk jest jednym z pierwszych regionów, który zdecydował się na zakup pociągów hybrydowych. Newag, producent nowego taboru w sumie dostarczy Kolejom Dolnośląskim sześć trójczłonowych Impulsów II.
Składy są nowoczesne, wygodne i przystosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Każdym z nich będzie mogło wygodnie podróżować około 315 pasażerów. Pociągi są wyposażone w klimatyzację i bezprzewodowy, ogólnodostępny internet. W trakcji elektrycznej rozwijają prędkość aż 160 km/h, a w spalinowej – do 120 km/h.
Produkowane przez nowosądecki Newag Impulsy II to pierwsze polskie pojazdy szynowe o napędzie elektryczno-spalinowym. Umożliwia on płynne poruszanie się po odcinkach zelektryfikowanych oraz pozbawionych trakcji elektrycznej przy jednoczesnym ograniczeniu emisji.