Sprzęgło dwustopniowe
W przypadku ciągnika Ursus C-330, czyli popularnej „Trzydziestki”, mamy do czynienia ze standardowym sprzęgłem dwustopniowym. Jest ono stosowane powszechnie również w obecnie produkowanych maszynach. Obsługa sprzęgła C-330 jest wyjątkowo prosta. Pełne wciśnięcie pedału powoduje odcięcie napędu zarówno od kół, jak i wałka odbioru mocy. Gdy zaczniemy pedał lekko odpuszczać, najpierw aktywacji ulega napęd WOM, co umożliwia rozpędzenie maszyny rolniczej. Jest to bardzo ważne m.in. w kosiarce rotacyjnej, ponieważ w innym wypadku przez pierwsze metry jazdy koszenie nie byłoby odpowiednie. Po minięciu połowy skoku pedału napęd zacznie być przekazywany również na koła jezdne. Obydwa stopnie załączania sprzęgła odbywają się płynnie, co ułatwia uruchomienie maszyn takich jak np. prasa do siana, które na starcie wymagają bardzo dużo mocy. Istnieje naturalnie możliwość wyłączenia napędu wałka osobną dźwignią, a w niektórych wersjach Ursus C-330 również przełączenie WOM dodatkowy tryb pracy, gdzie obroty są zależne od prędkości jazdy. W takiej sytuacji sprzęgło zachowuje się jak jednostopniowe.
Częste usterki sprzęgła C-330
Problemy ze sprzęgłem w ciągniku mogą dawać różne objawy, które nie zawsze można od razu wychwycić. Dotyczy to zwłaszcza napędu WOM. Gdy podpięta jest maszyna taka jak opryskiwacz czy rozrzutnik do nawozów, które nie wymagają dużej mocy, to ślizganie się tarcz jest praktycznie niewyczuwalne. Dopiero po uruchomieniu kosiarki rotacyjnej albo wspomnianej prasy do siana da się jednoznacznie zauważyć, że napęd nie jest prawidłowo przekazywany. Może nawet zdarzyć się, że wyczuwalny będzie zapach spalenizny z powodu przepalania się okładzin tarczy WOM-u. Sprzęgło C 330 rzadko uszkadza się natomiast na stopniu jazdy. Może to mieć miejsce co najwyżej wtedy, gdy ciągnik często jeździ po górzystym terenie ze sporym ładunkiem na przyczepach. Wówczas istotnie może zdarzyć się, że regularnie obciążana tarcza jazdy ulegnie szybszemu zużyciu, co wiąże się z objawami podobnymi jak w przypadku ślizgania się sprzęgła w samochodach osobowych. Zanim jednak zdecydujesz się na wymianę, sprawdź, czy problem rzeczywiście leży w samej regulacji.
Jak można się przekonać, sprzęgło C-330 spełnia bardzo istotne funkcje, mimo że sam ciągnik był produkowany wiele dekad temu. Dzięki dwustopniowemu działaniu umożliwia współpracę ciągnika z maszynami, które wymagają dużej mocy. W razie uszkodzenia naprawa tego mechanizmu nie jest skomplikowana i można wykonać ją we własnym zakresie.