Czwarta odsłona Ibizy to najbardziej imponująca generacja tego modelu.
Od swoich poprzedniczek nowa Ibiza wyróżnia się przede wszystkim drapieżnym wyglądem. To zasługa światowej klasy projektanta Luka Donckerwolke’go, autora Lamborghini Murcielago i Gallardo. Nowy styl Ibizy przejawia się w charakterystycznej geometrii kształtu. Kompletnie zmieniono przód pojazdu – przednie reflektory i atrapę chłodnicy schowano pod linię maski, co daje efekt oryginalnego konturu grotu. Potężny wlot powietrza pod przednim zderzakiem, muskularne tylne błotniki i wyraźnie odznaczone nadkola mają uzmysłowić kierowcy, że dosiada auta o sportowym zacięciu. Sportowy charakter Ibizy widać w środku. Projektanci postarali się unowocześnić wnętrze. Od razu rzucają się w oczy tunele zegarów z podświetlonymi soczystą czerwienią wskazówkami pomiarowymi na głównej konsoli. Z rozmachem zaprojektowano kratki obiegu powietrza. Wszystko wykonane z materiałów wysokiej jakości.
Dzieki uprzejmości Centrum Sprzedaży i Serwisu Samochodów Auto – Mercus, do dyspozycji mieliśmy wersję z silnikiem benzynowym o pojemności 1.4 litra i mocy 85 KM. Auto prowadzi się pewnie. Kiedy trzeba, potrafi być zwinne. To zasługa znakomitym własciwościom układu jezdnego. Większe rozmiary pojazdu, większy rozstaw osi i kół. Nic dziwnego, skoro nowa Ibiza to pierwszy model z grupy Volkswagena, który powstał na premierowej platformie stworzonej specjalnie dla segmentu supermini. Konstruktorzy zadbali nie tylko o precyzję i jakość wykonania, ale także o bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Poziom bezpieczeństwa czynnego, jak i biernego, gigantycznie się podniósł. Oprócz standardowych systemów aktywnego bezpieczeństwa, jak ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania EBD i wspomaganiem awaryjnego hamowania EBA, a także elektronicznym programem stabilizującym ESP i układem kontroli trakcji TCS, Ibiza wyposażona jest w ultrawytrzymałe materiały w konstrukcji nadwozia i strefy kontrolowanego zgniotu. Do tego dochodzą dwie czołowe poduszki powietrzne, boczne z przodu chroniące klatkę piersiową i głowę.
W nowej Ibizie zastosowano wiele technologicznych nowinek. Jedną z nich jest układ Hill Holder Control ułatwiający ruszanie pod górę. Układ blokuje toczenie się pojazdu przez dwie sekundy po zwolnieniu pedału hamulca, a przed naciśnieniem przyspieszenia. Kolejną atrakcją jest funkcja sterowania kierunkiem oświetlenia lamp przeciwmgielnych. Wchodząc w zakręt, wiązka światła uruchamia się przy prędkości poniżej 40 km/h po włączeniu kierunkowskazu. Kolejne zaawansowane rozwiązanie to opcjonalne reflektory biksenonowe z układem AFS, tylne czujniki parkingowe, zintegrowany z radiem moduł Bluetooth do podłączenia telefonu oraz instalacja w centralnej części deski rozdzielczej, która umożliwia podłączenie przenośnych urządzeń nawigacyjnych.
Nowa Ibiza dostępna jest w trzy jednostki benzynowe i trzy dieslowskie. Lubujący się w silnikach benzynowych mają do wyboru silniki o pojemności 1.2, 1.4 i 1.6 litra o mocy odpowiednio 70, 85 i 105 KM. Wszystkie wyposażone w 5-stopniową manualną skrzynię biegów. Z kolei dla zwolenników charaktersytcznego warkotu silnika diesla, Ibiza oferuje silniki 1.4 i 1.9 o mocy odpowiednio 80 i 105 KM, także z 5-biegową manualną skrzynią. Pod względem wyposażenia i wykończenia, nowa Ibiza dostępna jest w trzech wersjach – reference, stylance i sport. W podstawowej wersji każdej z nich jest układ ABS, dwie czołowe poduszki powietrzne, boczna poduszka, elektrycznie sterowane szyby boczne i centralny zamek z pilotem. Jak na przedstawione walory, cena Ibizy jest atrakcyjna. Njatańsza jest wersja reference 1.2, 70 KM – 36,9 tys. zł. Najdroższy jest model z silnikiem diesla 1.9 litra i mocy 105 KM. Za usportowioną wersję tego modelu musimy zapłacić prawie 60 tys. zł.
Ps. Test nowego seata Ibiza przeprowadzono dzięki uprzejmości Centrum Sprzedaży i Serwisu Samochodów AUTO MERCUS, autoryzowanemu dealerowi marki Seat.