- Zakupy to jeden ze strategicznych obszarów działalności Spółki, stąd decyzja o scentralizowaniu zakupów w skali KGHM oraz Grupy Kapitałowej. Celem tego było uzyskanie znacznych oszczędności przy jednoczesnej optymalizacji i transparentności zasad wyboru wykonawców robót i usług oraz dostawców wyrobów – powiedziała Anna Osadczuk, rzecznik prasowy KGHM Polska Miedź S.A. - W ramach CBZ w czerwcu tego roku uruchomiono System Wspierania Zakupów wraz z jego integralną częścią jaką stanowi Portal Aukcyjny.
Nowy system obejmuje wszystkie zakupy prowadzone w spółce matce, a także podległych jej zakładach. Oferenci do przetargów przystępują on – line. System automatycznie porównuje i ocenia oferty, a uczestnicy na bieżąco śledzą wyniki, co zapewnia całkowitą transparentność aukcji.
Pomysłodawcy przekonują, że na pozytywne efekty wprowadzenia centralizacji zakupów nie trze było długo czekać.
- W aukcjach biorą udział oferenci z całej Polski, a nawet zagranicy – mówi Osadczuk. - Ich ilość zwiększyła się kilkukrotnie, co wpływa na osiąganie w wyniku przetargów lepszych ofert, między innymi dzięki presji konkurencji. Przykładem może być zabudowa pojedynczego palnika wraz z osprzętem w Hucie Miedzi Głogów. Dotychczasowy stały wykonawca przystępując do przetargu, zaproponował wykonanie tej pracy za kwotę 2,150 mln zł, podczas gdy inny oferent, który do tej pory nie wykonywał żadnych prac w KGHM, zaoferował, że wykona tę pracę za 860 tys. zł.
– To zadanie zostało już zakończone. Nie ma żadnych zastrzeżeń, co do jakości wykonanej pracy – komentuje Artur Król, dyrektor naczelny Centralnego Biura Zakupów.
System Wspierania Zakupów działa już we wszystkich kopalniach, hutach i innych oddziałach KGHM oraz w spółce Mercus, która jest głównym dostawcą podstawowych materiałów dla KGHM. W dalszej kolejności system będzie wprowadzany we wszystkich spółkach grupy kapitałowej Polskiej Miedzi.