Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Legnica
Od remontów dróg po "becikowe"

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Podczas odbytej 22 lutego konferencji prasowej Prezydenta Legnicy poruszano m.in. zagadnienia związane ze zbliżającą się sesją Rady Miejskiej i inwestycyjną aktywnością gminy w dziedzinie poprawy układu komunikacyjnego.

Tadeusz Krzakowski nawiązał do rozpoczętej przed dwoma dniami przebudowy kolejnego odcinka ulicy Wrocławskiej (od bramy Cmentarza do skrzyżowania z ul. Wielkiej Niedźwiedzicy), która potrwa do połowy czerwca, a kosztować będzie ponad 3 miliony złotych. Zapowiedział też przeprowadzenie w bieżącym roku remontu ulicy Kartuskiej od skrzyżowania z Czarnieckiego do mostu na Kaczawie. Te przedsięwzięcia zdecydowanie poprawią standard wiodącej tymi ulicami drogi krajowej nr 94. W dalszej kolejności modernizowana będzie Kartuska do skrzyżowania z Libana (Prezydent planuje wykup od PKP sąsiadującego z tym odcinkiem terenu, by poszerzyć jezdnie) oraz Pocztowa. Ta ostatnia nie będzie poszerzana, a więc nie jest brane pod uwagę wyburzenie przylegającego do ulicy budynku.

Prezydent Krzakowski krytycznie odniósł się do zgłoszonego pod obrady najbliższej sesji przez radnych LPR projektu uchwały, przyznającej zapomogę z tytułu urodzenia dziecka w wysokości 500 złotych, niezależnie od dochodów rodziców. Ten lansowany już w minionej kadencji przez radnych LPR pomysł na legnickie „becikowe” – zdaniem szefa samorządu – ma podłoże typowo populistyczne, obliczone na korzystny dla tej partii efekt polityczny. T. Krzakowski podkreślił, że wszyscy rodzice noworodków już otrzymują, na mocy ustawy z 28.11.2003 r., jednorazowe zasiłki tysiączłotowe. Przy dochodzie do 504 zł na osobę „becikowe” wynosi 2 tysiące. Przyznanie kolejnej zapomogi będzie zatem powielaniem już istniejących świadczeń. W ocenie Prezydenta - znacznie korzystniejszym z punktu widzenia przyszłych matek byłoby wprowadzenie rozwiązań systemowych, gwarantujących utrzymanie stabilnej sytuacji zawodowej i materialnej kobiety. Ewentualne uchwalenie takiej „zapomogi” pociągnęłoby za sobą konieczność przeznaczenia na ten cel środków własnych gminy w wysokości około pół miliona złotych rocznie. Pieniądze te są niezbędne do realizacji takich zadań, jak m. in. dodatki mieszkaniowe, usługi opiekuńcze czy zasiłki jednorazowe i okresowe. Świadczenia te kierowane są do osób, które faktycznie wymagają pomocy. Często jest to dla nich źródło dochodu decydujące o przetrwaniu.

Na pytanie dziennikarza o ocenę projektu uchwały Rady Miejskiej przyznającej radnym zwrot kosztów używania prywatnego samochodu do celów służbowych na obszarze całego kraju – Prezydent Legnicy odparł, że tego rodzaju ustawowe przywileje wcale nie muszą być wykorzystywane. – To kwestia umiaru, zwłaszcza że na terenie miasta radni mają prawo darmowego poruszania się autobusami MPK.

Tadeusz Krzakowski odniósł się też do publicznie nagłośnionego w lokalnej prasie na początku lutego pomysłu legnickich radnych – działaczy Platformy Obywatelskiej – sprywatyzowania Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. – Nigdy nie zgodzę się na takie rozwiązanie. Komunalna spółka i związany z nią gminny majątek nie trafią w prywatne ręce – podkreślił zdecydowanie.

Organizacja transportu publicznego jest zadaniem własnym, ustawowym obowiązkiem gminy. Budżetowe dotacje dla MPK pokrywają dopłaty do cen biletów, które w Legnicy nie zmieniły się od 6 lat, oraz ulgi przejazdowe, z jakich korzysta wielu mieszkańców. W bieżącym roku kwota ta wyniesie około 6 mln złotych. Trafi ona jednak do firmy komunalnej, nie zaś prywatnej. Obecnie MPK zatrudnia 276 pracowników (w tym 153 kierowców) Dysponuje 76 autobusami (w tym 66 – to pojazdy nowoczesne).

Tabor MPK rocznie przejeżdża ponad 4 miliony km, a z jego usług korzysta ok. 12 milionów pasażerów. Prawie 75 proc. kosztów działalności firmy pokrywają przychody ze sprzedaży usług przewozowych i innych (np. przeglądy techniczne, remonty, reklamy, parking). Dla porównania, np. w Głogowie wskaźnik ten wynosi 43,2 proc, w Gorzowie Wielkopolskim 67proc, w Jeleniej Górze – 68,2, w Łodzi – 34,9, w Poznaniu – 46,7, Opolu – 73, Koszalinie – 66. W przeliczeniu na jednego mieszkańca koszt funkcjonowania komunikacji publicznej w Legnicy wynosi 56,6 zł rocznie, podczas, gdy np. w Gorzowie Wielkopolskim kwota ta wynosi 70,56 zł, w Jeleniej Górze – 64,02 zł, w Kędzierzynie Koźlu – 73,96, w Poznaniu – 112,07 zł, Nowym Sączu – 60,08 zł, Ostrowie Wielkopolskim – 74,52 zł.


red.



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Środa 24 kwietnia 2024
Imieniny
Bony, Horacji, Jerzego

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl