Obowiązek taki nakładają na właścicieli i zarządców przepisy ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz uchwały Rady Miejskiej Legnicy z dnia 27 lutego 2006 r. w sprawie ustalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Legnica.
Właściciele i zarządcy obiektów budowlanych są odpowiedzialni, pod groźbą kar, za: usuwanie zalegającego na dachach śniegu i lodu, uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych bezpośrednio wzdłuż nieruchomości oraz usuwanie nawisów (sopli) z okapów, rynien i innych części nieruchomości.
Kontrole różnych rejonów miasta wykazują w tym względzie liczne zaniedbania, np. ze strony zarządców wspólnot mieszkaniowych. Straż Miejska nie będzie się ograniczać wyłącznie do upominania właścicieli i zarządców. Dysponuje również bardziej dotkliwymi narzędziami egzekwowania od nich wypełniania obowiązków.