Płatnikom składek, którzy utracili możliwość rozliczania się z ZUS z powodu utraty danych, Zakład umożliwia złożenie w specjalnym trybie zamówienia na wygenerowanie i wydanie plików elektronicznych (w formacie KEDU) z danymi osób zgłoszonych do ubezpieczeń. Aby uzyskać takie dane należy złożyć wizytę w placówce ZUS lub skontaktować się z infolinią Zakładu – numer telefonu 0 801 410 410 (czynna w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 - 15.00) i podać dane identyfikacyjne płatnika oraz poinformować o szczególnej sytuacji utraty danych.
Po wygenerowaniu plików KEDU pracownik Zakładu uzgodni telefonicznie termin przekazania przygotowanego nośnika danych. Podczas odbioru plików płatnik składek powinien wylegitymować się dowodem osobistym, w przypadku osoby upoważnionej powinna ona przedstawić pisemne pełnomocnictwo do działania w imieniu płatnika oraz dowód osobisty. Płatnicy składek, którzy nigdy nie przekazywali dokumentów w formie elektronicznej, a utracili dokumenty w formie papierowej, mogą również wystąpić o wygenerowanie plików KEDU. Ich użycie w programie Płatnik ułatwi odtworzenie utraconej dokumentacji. Program Płatnik można pobrać ze strony internetowej Zakładu lub otrzymać bezpłatnie w najbliżej placówce Zakładu.
- Niestety nie mamy możliwości wygenerowania plików z danymi „od ręki”. Będziemy to robić bezzwłocznie, ale prosimy płatników o wcześniejsze zgłaszanie takich potrzeb – mówi >Grażyna Lisowska, dyrektor Departamentu Obsługi Klientów w Centrali ZUS.
Na prośbę płatnika możliwe jest również wygenerowanie i wydanie bezzwłocznie w terenowych jednostkach organizacyjnych wyciągu z Centralnego Rejestru Ubezpieczonych zawierającego wyłącznie dane identyfikacyjne i adresowe zgłoszonych ubezpieczonych.