Dochodziło tu bowiem do licznych wypadków i kolizji na dwupasowych wylotach (ulica Jaworzyńska w kierunku centrum miasta i w kierunku autostrady), spowodowanych niezgodnym z przepisami ruchu drogowego wykonywaniem manewrów przez kierowców.
Aby wyeliminować tego typu zdarzenia, a jednocześnie zachować ruch pojazdów dwoma pasami w ciągu drogi krajowej nr 3, zaprojektowano nową organizację ruchu z elementami ronda spiralnego.
Rondo spiralne stosuje się w przypadku dominacji natężenia ruchu na jednym z kierunków (w tym przypadku droga nr 3). Na kierunku dominującym wloty są dwupasowe, a na kierunku podrzędnym jednopasowe. Zjazdy z ronda na kierunku głównym możliwe są z pasa zewnętrznego, który nie ma dalszej kontynuacji na rondzie lub z pasa wewnętrznego, który za strefą wylotu rozchodzi się ponownie na dwa pasy ruchu. Istotne dla prawidłowego funkcjonowania ronda spiralnego jest stosowanie się do oznakowania poziomego i pionowego.
Kierowcy powinni zwrócić szczególną uwagę na zajęcie odpowiedniego pasa ruchu na wlotach dwupasowych (Jaworzyńska, Gniewomierska) oraz na wjazd na odpowiedni pas na rondzie z wlotów jednopasowych (Fiołkowa, Spółdzielcza). W tym celu zaprojektowano odpowiednie znaki poziome i pionowe oraz niestandardowe tablice informujące o tym, że zewnętrzny pas ronda nie ma kontynuacji za wylotami w kierunku ulicy Jaworzyńskiej. Ponadto zaprojektowano dodatkowy pas do skrętu w prawo z ulicy Jaworzyńskiej w kierunku Gniewomierskiej, który pozwala na wykonanie tego manewru bez wjeżdżania na rondo.
Jak zatem powinni zachowywać się kierowcy po zmianie organizacji ruchu na rondzie?
- Wjeżdżając na rondo z ulicy Jaworzyńskiej od strony miasta i chcąc skręcić w prawo (w ulicę Fiołkową lub w kierunku autostrady), należy ustawić się na prawym pasie ruchu przed rondem. Natomiast chcąc jechać prosto (ul. Gniewomierska) lub w lewo (ul. Spółdzielcza), należy ustawić się na pasie lewym.
- Wjeżdżając na rondo od strony autostrady mamy do wybory trzy pasy ruchu:
- w prawo - w ulicę Gniewomierską (nie wjeżdżamy na tarczę ronda),
- prosto i w lewo - z możliwością wyjazdu w ulicę Spółdzielczą i Jaworzyńską do miasta,
- w lewo – z możliwością wyjazdu w ulicę Jaworzyńską do miasta oraz Fiołkową.
- Wjeżdżając na rondo z ulicy Gniewomierskiej powinniśmy ustawić się na prawym pasie ruchu, jeżeli zamierzamy skręcić w paro w ulicę Spółdzielczą lub jechać prosto do miasta. Natomiast jeżeli chcemy zjechać na ulicę Fiołkową lub Jaworzyńską w kierunku autostrady, powinniśmy ustawić się na lewym pasie ruchu.
- Wjeżdżając na rondo z ulic Fiołkowej lub Spółdzielczej powinniśmy:
- wjechać na zewnętrzny pas ronda – jeżeli chcemy na najbliższym wylocie skręcić z ronda w prawo (ulica Jaworzyńska),
- wjechać na wewnętrzny pas ronda w przypadku, gdy chcemy wybrać pozostałe kierunki ruchu.