Konferencja zaczęła się o godzinie 16. Przyszło około 15 osób. Temat wykładu brzmiał „Bitwa pod Grunwaldem, czyli jak polskie średniowiecze wkracza w polską współczesność.
Śląsk na grunwaldzkim polu i w średniowieczu odgrywał bardzo ważną rolę kształtującą świadomość narodową Polaków.
Dlaczego pod Grunwaldem?
W latach 1331 – 1349 książę śląski składał hołd Janowi Luksemburskiemu. Wówczas Śląsk znalazł się w trudnej sytuacji historycznej w skali mikro. Postawa większości książąt była wyczekująca wobec wojny krzyżacko – polskiej. Zaangażowany w tę sytuację był Konrad VII oleśnicki, zwany Białym. Już w wieku jedenastu lat został wysłany na dwór Jagiełły, gdzie został paziem królowej Anny. Po 1411 roku awansował na stronnika koronnego na Śląsku. W 1414 roku walczył u boku Jagiełły z Krzyżakami. Pozycja Konrada jako czwartego z rodu była słaba, właśnie dlatego zdecydował się na udział w walce, aby zdobyć prestiż. Rycerze walczyli za pieniądze, Konrad był nielicznym z książąt, który wziął udział w bitwie ze względów ideowych.
Wiele osób z obrębu Księstwa Legnickiego walczyło w bitwie z 1410 roku. Byli to członkowie najszlachetniejszych rodów, von Schellendorf, Fogeler, Lorencz, Hencz. Tylko 10 % z nich zginęło w bitwie.
Już Jan Długosz pisał o słynnej bitwie. Treść kroniki nie jest zgodna z faktami historycznymi. Konrad nie dysponował własną chorągwią, nie został również pozbawiony fortuny, nie okrył się wieczną hańbą.
Na obrazie „Bitwa pod Grunwaldem” Jana Matejki postać Konrada została przedstawiona w negatywny sposób. Na głowie ma świecący diadem, co może symbolizować jego niską pozycję polityczną, zamiast broni ma berło – brak waleczności, jest tratowany przez konia księcia Witolda.
Gdzie dziś znajdujemy symbole Grunwaldu?
Przykładem jest Most Grunwaldzki we Wrocławiu. Dawniej nazywany był Mostem Wolności i Mostem Cesarskim. Jego obecność miała już ogromne znaczenie przed rokiem 1945.
Kolejnym przykładem mobilizującym do walki był plakat podczas meczu Polska – Niemcy w 2006 roku. U góry widniał napis Grunwald 1410, a na dole Dortmund 2006. Miało to wymowne znaczenie dla narodu polskiego.
Mit Grunwaldu jest silnie zakorzeniony również w świadomości Litwinów i Białorusinów.