Po co wysyłana jest taka „Informacja” i co można z niej wyczytać? Ubezpieczeni znajdą w „Informacji” ważne dane, które umożliwią im monitorowanie stanu swojego konta emerytalnego w I filarze. Informacja zawiera: kwotę zwaloryzowanych składek na ubezpieczenie emerytalne, które wpłynęły na konto I filaru w okresie od stycznia 1999 do grudnia 2008 roku, kwotę zwaloryzowanego kapitału początkowego (tylko jeśli kapitał został dla danej osoby już ustalony), wysokość należnych i odprowadzonych składek na otwarte fundusze emerytalne (dotyczy to członków OFE), kwoty składek na ubezpieczenie emerytalne, z wyłączeniem składek OFE w wysokości nominalnej za poszczególne miesiące 2009r.
Dla osób, które ukończyły 35 lat, ZUS podaje również wysokość hipotetycznej emerytury, czyli szacunkową wartość przyszłego świadczenia. Warto poznać takie orientacyjne wyliczenie świadczenia, aby wiedzieć, na jaką emeryturę można liczyć przy osiąganych zarobkach. Każdy, kto otrzymał „Informację", powinien sprawdzić, czy nie zawiera ona błędów dotyczących danych osobowych, numerów PESEL i NIP i czy zgadzają się kwoty składek, które powinny znaleźć się na jego koncie. W przypadku wystąpienia takich błędów, o korektę należy zwrócić się do płatnika składek (czyli pracodawcy). Jeżeli płatnik się pomylił, powinien sporządzić i przekazać do ZUS dokumenty korygujące lub uzupełnić wpłaty.
W przypadku, gdy płatnik stwierdzi, że przekazane przez niego dane są prawidłowe, a wszystkie składki opłacił jak należy, lub gdy wyjaśnienie nieprawidłowości nie jest możliwe u płatnika składek - należy złożyć reklamację w ZUS. Odpowiedź na pytanie, jak to zrobić, można znaleźć na stronie internetowej http://www.mojaskladka.zus.pl/ lub na telefonicznej infolinii pod numerem 0801 400 400. Tam też można zwrócić się, gdy „Informacja" z ZUS w ogóle do ubezpieczonego nie dotarła.