Ile w Legnicy kosztuje przejazd autobusem jednego kilometra? Okazuje siê, ¿e zaledwie 2,75 z³. Dla porównania w s±siednim Lubinie ju¿ 6,2 z³. To wyniki badañ, jakie przeprowadzili legniccy mi³o¶nicy autobusów. Jak t³umacz±, chcieli sprawdziæ, sk±d siê bior± problemy finansowe gminnej spó³ki.
- Bulwersuje nas, ¿e s± takie opory radnych przed dop³acaniem do MPK – mówi Micha³ Dade³³o z TMKM. - Z naszych wyliczeñ wynika, ¿e trzeba siê zastanowiæ, co dalej: dop³acaæ czy ci±æ kursy?
Studenci porównali dop³aty do przedsiêbiorstw komunikacji miejskiej w innych miastach na Dolnym ¦l±sku. Okazuje siê, ¿e Legnica jest na szarym koñcu tego zestawienia. Dla porównania Wroc³aw do komunikacji dop³aca rocznie 160 mln z³, czyli 253 z³ na mieszkañca, Jelenia Góra 8,8 mln z³, czyli 104 z³ na osobê, Lubin – 8,5 mln (114 z³/osobê), ¦widnica a¿ 9,3 mln z³ (157 z³/osobê). Legnica natomiast dop³aca 9,5 mln z³, ale w przeliczeniu na liczbê mieszkañców wychodzi zaledwie 91,19 z³.
Najbardziej podobn± do legnickiej komunikacje miejsk± ma Wa³brzych. Podobn± d³ugo¶æ linii, podobn± liczbê autobusów – w Legnicy 70, w Wa³brzychu – 90. Jednak bud¿et wa³brzyskiego MPK jest prawie dwukrotnie wiêkszy od legnickiego. Dotacje wynosz± 18,2 mln z³, a dochody z biletów szacowane s± na prawie 12 mln z³, czyli ok. 30 mln z³, gdy legnickie MPK niewiele ponad 18 mln z³ razem z 9,5 mln z³ dop³aty z miejskiego bud¿etu.
Prezes legnickiego MPK by³ zaskoczony zebranymi przez m³odych ludzi danymi. Jak twierdzi, informacje o bud¿etach firm przewozowych nie s± ujawniane. Nie jest jednak przekonany co do trafno¶ci zestawienia.
- Nie mo¿na tych dop³at porównywaæ, bo nie wszystkie firmy komunikacyjne maj± na przyk³ad wpisany do bud¿etu zysk z biletów – t³umaczy prezes MPK Zdzis³aw Bakinowski. - W niektórych gminach bilety to dochód miasta, a spó³ki dostaj± pieni±dze jedynie na bie¿±ce utrzymanie.
Rok temu cz³onkowie TMKM przez kilka miesiêcy tworzyli w³asny rozk³ad jazdy legnickiego MPK. Je¼dzili autobusami na biletach miesiêcznych i analizowali liczbê pasa¿erów. W rozk³adzie nie ujêli jedynie czasu pracy kierowców, dlatego legnicka spó³ka tylko czê¶ciowo skorzysta³a z ich rozwi±zañ. Linia nr 5 oraz linie specjalne je¿d¿± wed³ug ich pomys³u.