Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Legnica
Wsparcie dla osób głuchych i niedosłyszących

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Od 1 kwietnia 2012 roku obowiązuje ustawa o języku migowym i innych środkach komunikowania się. Nałożyła ona na jednostki administracji publicznej obowiązek wprowadzenia usług ułatwiających osobom niepełnosprawnym komunikowanie się, także z wykorzystaniem tłumaczy języka migowego, w sprawach administracyjno-urzędowych.

Tego samego dnia usługi takie wdrożono w legnickim Urzędzie Miasta. Są to różne rozwiązania w zakresie komunikacji niewerbalnej, umożliwiające bezpośrednią lub on-line obsługę klientów głuchoniemych, niesłyszących i niedosłyszących. Środowisko ludzi z takimi dysfunkcjami, skupionych w Polskim Związku Głuchych, liczy w Legnicy ok. 120 osób.

Specjalne stanowiska obsługowe czynne są w Kancelarii UM na parterze Ratusza oraz w Akademii Rycerskiej z przeznaczeniem dla klientów Wydziału Spraw Obywatelskich i Urzędu Stanu Cywilnego. Powstały również punkty obsługi w siedzibie Straży Miejskiej i Miejskiego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności.

Projekt w 2012 roku realizowała legnicka firma HR KONSULTING Sp. z o. o. W system zaangażowani byli certyfikowani tłumacze języka migowego, wykorzystujący możliwości bezpośredniego komunikowania, a także za pośrednictwem internetu, z zastosowaniem stacjonarnego lub mobilnego sprzętu komputerowego i specjalistycznych oprogramowań.

W tym czasie 47 osób załatwiających sprawy administracyjne łączyło się on-line z tłumaczami języka migowego, 22 osoby korzystały z pomocy w siedzibie legnickiego Europejskiego Centrum Obsługi Głuchych, 36 razy pracownicy ECOG przekazywali sprawy klientów Urzędowi Miasta za pomocą komunikatorów. Kilkoro niesłyszących dodatkowo korzystało też z przekazanych im urządzeń mobilnych, co pomogło im otrzymać należytą obsługę np. na dworcach, w aptekach czy sklepach.


um



o © 2007 - 2021 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl