W zapasówce, czy na widoku?
Zanim zdecydujemy się na montaż instalacji gazowej, należy przedtem sprawdzić, czy nasz pojazd spełnia wymogi techniczne. Niemożliwe jest bowiem założenie gazu w samochodach z silnikiem diesla. Najmniej kosztuje zamontowanie instalacji w pojazdach gaźnikowych, a najwięcej trzeba wydać w przypadku aut z jedno- lub wielopunktowym wtryskiem paliwa.
Właściciel pojazdu staje przed dylematem, w którym miejscu bagażnika umieścić ważącą kilkadziesiąt kilogramów butlę z gazem propan - butan. Są dwa warianty. Najlepiej umieścić ją w taki sposób, by zajmowała jak najmniej powierzchni. Dlatego większość kierowców decyduje się na montaż zbiornika w miejscu koła zapasowego. Istnieje również możliwość zamontowania butli wewnątrz bagażnika za tylnymi oparciami siedzeń prostopadle lub równolegle w kierunku jazdy.
Taniej, nie znaczy lepiej
Podstawową zaletą LPG jest oczywiście jego cena na stacjach benzynowych. Ale są kierowcy, którzy dość sceptycznie podchodzą do pomysłu auto-gazu. Spalanie za pomocą propan - butanu wpływa bowiem na jakość pracy silnika. Kierowca takiego auta z pewnością zauważy po jakimś czasie spadek mocy i przyspieszenia na trasie. Mogą też wystąpić niespodziewane awarie. Sercem instalacji gazowej jest układ zapłonowy i urządzenia elektroniczne, które sterują dopływem paliwa do silnika. Wystarczy, że jeden z czujników nie zadziała poprawnie i może wtedy dojść do uszkodzenia przewodów instalacyjnych. Dlatego wskazana jest regularna wymiana świec zapłonowych po każdorazowym przejechaniu 15 tysięcy kilometrów, a także filtra powietrza. Błędne jest również montowanie parownika instalacji poziomo, ponieważ w takim ułożeniu przy nagłym hamowaniu pojazdu może nastąpić odłączenie zapłonu i silnik nam zgaśnie.
Na koniec do urzędu
Kierowca, który właśnie założył w swoim aucie instalację gazową musi pamiętać o załatwieniu formalności urzędowych. W ciągu 30 dni od montażu należy zgłosić się we właściwym wydziale komunikacji z fakturami zakupu instalacji oraz dokumentami potwierdzającymi homologację i legalizację zbiornika gazowego. Trzeba wykupić znaczek skarbowy, a w dowodzie rejestracyjnym otrzymamy wpis o instalacji LPG. Przy rocznym badaniu technicznym diagnosta ma obowiązek sprawdzić nie tylko stan pojazdu, ale również sprawność instalacji gazowej.