Do przetargu na przebudowę ulicy Jaworzyńskiej oferty złożyły: Skanska SA z Warszawy oraz Konsorcjum firm – Budromos J.T. Bieńkowski z Legnicy(lider), Świdnickie Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów oraz Zakład Robót Instalacyjnych Instalbud w Legnicy.
Przed otwarciem ofert komisja przetargowa poinformowała, że miasto na sfinansowanie tej inwestycji zamierza przeznaczyć 57.500.000 zł brutto. Skanska zaproponowała w swojej ofercie 51.651.143,63 zł brutto i 10–letni okres gwarancji. Z kolei konsorcjum – 50. 992.492,85 zł brutto i 5 lat gwarancji.
Przy wyborze wykonawcy pod uwagę brane są dwa kryteria: cena i gwarancja jakości. Ale zanim zostanie ogłoszony zwycięzca, komisja musi sprawdzić kosztorysy przedstawione przez oferentów, a także szereg innych dokumentów. Takich pozycji jest ponad 1000.
Przebudowa podzielona została na etapy, by ta ważna arteria komunikacyjna nie była całkowicie wyłączana z ruchu. Termin zakończenia inwestycji wyznaczono do dnia 30 maja 2017 r. Skrzyżowanie Jaworzyńskiej z ul. Skarbka powinno być gotowe do 30 czerwca roku 2014, zaś skrzyżowanie z ulicą Grabskiego i odcinek ul. Grabskiego do 22 grudnia 2014 r. Obydwaj oferenci zaakceptowali te terminy.
Przypomnijmy. Zakres zadania obejmuje przebudowę ul. Jaworzyńskiej na odcinku od ul. Skarbka do ul. Borsuczej, czyli do Obwodnicy Zachodniej (ok. 2,5 km) oraz odcinek ul. Grabskiego od skrzyżowania z ul. Jaworzyńską do ul. Wojska Polskiego (ok. 260 m). W trakcie przebudowy powstaną dwa ronda, na skrzyżowaniu Jaworzyńskiej z ulicami Andersa, Chłapowskiego i Traugutta oraz na skrzyżowaniu z Rataja i Oświęcimską. Pozostałe skrzyżowania będą wyposażone w dodatkowe pasy do tzw. lewoskrętów. Te rozwiązania, jak również konstrukcja nawierzchni o odpowiedniej trwałości i nośności, mają zapewnić płynność, komfort i bezpieczeństwo ruchu wszystkim użytkownikom. Przebudowa Jaworzyńskiej ma również istotny związek z podniesieniem atrakcyjności miejskich obszarów inwestycyjnych położonych w jej bliskim sąsiedztwie, jak np. przekazany przez gminę Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej teren w rejonie ulic Myśliwskiej, Boiskowej czy Handlowej.
Wzdłuż ulicy powstaną zatoki postojowe, ułatwiające dostęp do obiektów użyteczności publicznej i prywatnych. Zbudowane będą przystanki autobusowe z zatokami, a także obustronne chodniki i oświetlenie. Obsługę poszczególnych posesji zapewnią zjazdy. Na odcinku od Grabskiego do Obwodnicy Zachodniej, w powiązaniu ze Zbiorczą Drogą Południową, zbudowane będą ścieżki rowerowe. Tam, gdzie pozwolą na to warunki, ciągi rowerowe mają być oddzielone od chodników pasami zieleni.
Ulica Jaworzyńska na odcinku od ul. Skarbka do Grabskiego oraz ulica Grabskiego położone są na terenie zabytkowego, miejskiego zespołu budowlanego dzielnicy Tarninów. wpisanego do rejestru zabytków. Dlatego w trakcie prac ziemnych w tym rejonie gmina zapewni nadzór archeologiczny.
Z kolei do przetargu na przebudowę ulic Witelona i Skarbka przystąpiło pięć firm: Eurovia Polska z Bielan Wrocławskich, która zaproponowała cenę 2.740.090,78 zł brutto, Heilit +Woerner z Wrocławia (2.627.235,69 zł brutto), Skanska z Warszawy (2.678.970,49 zł brutto), Berger Bau Polska z Wrocławia (2.850.870,62 zł brutto) i Firma Budowlana „Fobis” z Lubina (2.895.401,16 zł brutto). Obecnie wszystkie oferty są szczegółowo analizowane. Wybrana zostanie najkorzystniejsza.
Przypomnijmy. Ulica Witelona ma zostać wyremontowana na odcinku od przejścia dla pieszych przy placu Wilsona do ul. Skarbka. Ta zaś - do skrzyżowania z ul. Jaworzyńską. Zakres robót obejmie przebudowę nawierzchni jezdni. Prace te będą polegały na sfrezowaniu wierzchniej warstwy i wzmocnieniu konstrukcji. Rozbudowana zostanie zatoka autobusowa przy ul. Skarbka (po stronie południowej, od ul. Mickiewicza), zmodernizowana także zostanie zatoka przy ul. Witelona (obok byłej szkoły medycznej). Z kolei przystanek przy ul. Witelona (od strony al. Orła Białego) zostanie zlikwidowany. Linie autobusowe przeniesiono już bowiem na przystanek przy ul. Wrocławskiej.
W ramach tej inwestycji zamontowane będą także bariery energochłonne na pasie rozdzielającym jezdnie, ułożona zostanie kanalizacja teletechniczna, m.in. na potrzeby miejskiej szerokopasmowej sieci internetowej Legman, oraz uregulowane studnie, skrzynki gazowe, wodociągowe i inne. Kolorystycznie wyeksponowane zostanie przejście nadziemne dla pieszych przy ul. Młynarskiej. Termin zakończenia przebudowy ulic Witelona i Skarbka wyznaczono na 25 sierpnia 2014 r.
Przebudowa ulicy Jaworzyńskiej oraz ulic Witelona i Skarbka powiązana jest z budową zintegrowanego, inteligentnego systemu zarządzania ruchem i transportem publicznym. System ten, mówiąc krótko, pozwoli na automatyczną analizę oraz regulację ruchu pojazdów w mieście. Przetarg na tę inwestycję wygrało konsorcjum firm: Integrated Solutions z Warszawy, Telekomunikacja Polska z Warszawy oraz Koma Nord z Gdyni. Zaproponowana przez zwycięzcę cena wynosi 18.069, 654,09 zł brutto. Zadanie ma być wykonane do 30 kwietnia 2015 roku. Na tę inwestycję pozyskano dofinansowanie z Unii Europejskiej w wysokości ponad 16 mln zł. Pozostałe wydatki zostaną pokryte z budżetu miasta.