Grupa Oto:     Boles³awiec Brzeg Dzierzoniów G³ogów Góra ¦l. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra K³odzko Legnica Lubañ Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa O³awa Ole¶nica Paczków Polkowice
¦roda ¦l. Strzelin ¦widnica Trzebnica Wa³brzych WielkaWyspa Wo³ów Wroc³aw Powiat Wroc³awski Z±bkowice ¦l. Zgorzelec Ziêbice Z³otoryja Nieruchomo¶ci Og³oszenia Dobre Miejsca Dolny ¦l±sk

Jeden g³os w wyborach - 2 z³ote 30 groszy

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Po 10 milionów z³otych wydadz± dwie najwiêksze partie parlamentarne na kampaniê wyborcz± Bronis³awa Komorowskiego i Andrzeja Dudy.

O takich pieni±dzach na wiece, plakaty i spoty wyborcze pozostali kandydaci mog± tylko pomarzyæ. Money.pl sprawdzi³, ile pieniêdzy na agitacjê maj± kandydaci w tegorocznych wyborach prezydenckich. Policzyli¶my te¿, który z kandydatów potrzebuje najmniej pieniêdzy, by uzyskaæ jeden wyborczy g³os.

2 z³ote 30 groszy - ¶rednio tyle wydaj± kandydaci na urz±d Prezydenta RP, by uzyskaæ jeden g³os. Money.pl przyj±³ na potrzeby wyliczeñ, ¿e w tych wyborach zag³osuje dok³adnie tyle samo osób, co w 2010 roku, czyli 16 929 088. Na podstawie ogólnej liczby oddanych g³osów i notowañ kandydatów z aktualnego sonda¿u wyborczego IBRIS dla "Rzeczpospolitej" portal wyliczy³, na ile g³osów mog± liczyæ poszczególni pretendenci. Najskuteczniejszy w zdobywaniu wyborców jest Pawe³ Kukiz. By zyskaæ g³os musi przeznaczyæ z bud¿etu sztabu na reklamê zaledwie 41 groszy. Niewiele gorszy jest kandydat Ruchu Narodowego - Marian Kowalski. Zdobycie g³osu kosztuje go 83 grosze. Najgorzej w zestawieniu wypada Janusz Palikot, którego ka¿dy g³os kosztuje ponad 5 z³otych!

Sztaby Jacka Wilka, Paw³a Tanajno i Grzegorza Brauna nie odpowiedzia³y na pytania Money.pl, ile pieniêdzy ju¿ maj± i planuj± jeszcze uzbieraæ.

Bud¿ety na kampaniê prezydenck± poszczególnych komitetów wyborczych i szacunkowe wyliczenie, ile pieniêdzy musz± przeznaczyæ, aby zyskaæ 1 g³os

kandydat bud¿et koszt 1 g³osu

Bronis³aw Komorowski 10 milionów 1 z³ 39 gr

Andrzej Duda 10 milionów 2 z³ 3 gr

Janusz Korwin-Mikke 1 milion 1 z³ 51 gr

Magdalena Ogórek 1 milion 1 z³ 96 gr

Janusz Palikot 1 milion 5 z³ 37 gr

Adam Jarubas 1 milion 3 z³ 47 gr

Pawe³ Kukiz 500 tysiêcy 41 gr

Marian Kowalski 50-100 tysiêcy 83 gr

W tym roku limit wydatków na kampaniê wyborcz± to oko³o 18 milionów z³otych, jednak ¿aden ze sztabów nie bierze pod uwagê tak ogromnych nak³adów. Dlaczego? Wyja¶nienia s± ró¿ne - czê¶æ przedstawicieli sztabów przekonuje, ¿e nie chce szastaæ pieniêdzmi podatników, czê¶æ otwarcie przyznaje, ¿e musi liczyæ ka¿d± z³otówkê przed jesiennymi wyborami parlamentarnymi.

W 2005 roku ogólny ustawowy limit wydatków na kampaniê wynosi³ 13,8 mln z³, w tym ten na ¶cis³± reklamê kandydatów to 11,4 mln z³. Wydatki komitetu wyborczego Lecha Kaczyñskiego zamknê³y siê wtedy w 13 493 239 z³, z kolei na konto komitetu wp³ynê³o 13 500 011 z³. Pieni±dze te pochodzi³y wy³±cznie z Funduszu Wyborczego Prawa i Sprawiedliwo¶ci.

Z kolei komitet wyborczy Donalda Tuska w 2005 roku wyda³ na kampaniê ponad 14 mln 261 tysiêcy z³otych i tym samym przekroczy³ limit o ponad 461 tysiêcy. Na reklamê przeznaczy³ równo 14 mln z³otych. To oznacza, ¿e ¶rodki na ten cel by³y wiêksze o ponad 2 miliony z³otych od dozwolonego limitu.

Jakie by³y efekty tak bogatych kampanii dla partii, których reprezentanci dostali siê do drugiej tury wyborów? Lech Kaczyñski, który wygra³ elekcjê w 2005 roku, zdoby³ 8 257 468 g³osów. Jak wyliczy³ portal Money.pl, ka¿dy g³os na Kaczyñskiego kosztowa³ 1 z³oty 61 groszy. Donald Tusk móg³ liczyæ na 7 022 319 g³osów, wiêc na pozyskanie ka¿dego wyborcy wyda³ 2 z³ote 3 grosze. To oznacza, ¿e kampania Prawa i Sprawiedliwo¶ci z 2005 roku by³a nie tylko tañsza, ale równie¿ bardziej efektywna.

Piêæ lat pó¼niej ogólny ustawowy limit wydatków na kampaniê wynosi³ 15,5 miliona z³otych. Dok³adnie tyle pieniêdzy na promocjê kandydata przeznaczy³ sztab wyborczy Platformy Obywatelskiej. 900 tysiêcy z³otych mniej (14,6 miliona z³otych) mia³ sztab Jaros³awa Kaczyñskiego.

Grzegorz Napieralski z SLD i Waldemar Pawlak z PSL mieli do dyspozycji odpowiednio 3,1 miliona oraz 3,7 miliona z³otych. Janusz Korwin-Mikke na kampaniê móg³ przeznaczyæ zaledwie 200 tysiêcy z³otych.

Efektywno¶æ kampanii? Najlepszy w wydawaniu pieniêdzy by³ w³a¶nie oszczêdny sztab Janusza Korwina-Mikkego. Kandydat, który by³ czwarty w pierwszej turze, za g³os zap³aci³ nawet cztery razy mniej ni¿ Komorowski, bo zaledwie 47 groszy.

Zdecydowanie gorzej wypadli kandydaci, którzy dostali siê do drugiej tury wyborów. Ka¿dy g³os na Bronis³awa Komorowskiego kosztowa³ 2 z³ote 20 groszy, na Jaros³awa Kaczyñskiego - 2 z³ote 38 groszy. Waldemar Pawlak wyda³ na wybory 3,5 miliona z³otych, jednak dla niego kampania okaza³a siê realnie najkosztowniejsza, bo za g³os wyborcy zap³aci³ niemal 12 z³otych.

¬ród³a, z których komitety wyborcze kandydatów na prezydenta mog± czerpaæ ¶rodki finansowe s± ¶ci¶le okre¶lone w Kodeksie Wyborczym. Zgodnie z przepisami fundusze mog± pochodziæ od obywateli (maj±cych miejsce sta³ego zamieszkania w Polsce), z kont partii politycznych oraz z kredytów bankowych zaci±gniêtych przez partie.

W tym roku indywidualni wspieraj±cy nie mog± wp³aciæ na rzecz danego komitetu wiêcej ni¿ 26 tysiêcy 250 z³otych. Wynika to z przepisów kodeksu wyborczego, który mówi jasno, ¿e suma wp³at od obywateli nie mo¿e przekraczaæ 15-krotno¶ci minimalnego wynagrodzenia (15 x 1750 z³otych). Co interesuj±ce, kandydat na prezydenta sam mo¿e zasiliæ bud¿et kampanii, jednak jego limit jest zdecydowanie wiêkszy. Wynosi on 45-krotno¶æ minimalnego wynagrodzenia, czyli 78 tysiêcy z³otych.

Finansowanie kampanii wyborczej w wyborach prezydenckich jest jawne. W ci±gu trzech miesiêcy od dnia wyborów pe³nomocnik finansowy komitetu wyborczego musi z³o¿yæ w Pañstwowej Komisji Wyborczej sprawozdanie finansowe, które jest weryfikowane przez komisjê.


Bart³omiej Dwornik/Money.pl



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Czwartek 18 kwietnia 2024
Imieniny
Apoloniusza, Bogus³awy, Go?cis³awy

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl