Informacji udzielali: Jadwiga Zienkiewicz, zastępca prezydenta Legnicy oraz przedstawiciele wydziału zarządzania ruchem Urzędu Miasta i wykonawcy inwestycji – konsorcjum firm: Integrated Solutions oraz Orange Polska i Koma Nord.
- Koncepcję centralnego, inteligentnego systemu sterowania ruchem w mieście, gwarantującego jego płynność i bezpieczeństwo, tworzyliśmy już w roku 2007 – mówiła pani wiceprezydent. – Przygotowywaliśmy się do pozyskania unijnego dofinansowania. Umowa z Centrum Unijnych Projektów Transportowych została zawarta w roku 2013. Nasz system to pionierskie w skali kraju technologie i gigantyczne roboty infrastrukturalne. W ciągach drogowych i na 43 skrzyżowaniach zainstalowano pod ziemią 18 kilometrów sieci światłowodowych. Prace były niezwykle skomplikowane technicznie i logistycznie. Wartość projektu wynosi ok. 19 mln zł. Zdobyliśmy dofinansowanie na najwyższym unijnym poziomie – 85 procent. Zadanie miało być zkończone w 2015 roku. Niestety, po stronie wykonawcy nastąpiły opóźnienia. Inwestor, czyli Zarząd Dróg Miejskich, analizuje ich przyczyny i nie można wykluczyć zastosowania przewidzianych w zapisach umowy kar. Wykonawca deklaruje, że system w marcu przyszłego roku zostanie wdrożony do końca.
Wszystkie prace budowlane i infrastrukturalne na skrzyżowaniach zakończą się w najbliższym czasie. Pozostanie jedynie kwestia wdrożenia do końca inteligentnych elementów systemu (tzw. część wirtualna). Obecnie wykonawcy pracują nad kalibracją i zestrojeniem w całość systemów detekcji.
Inwestycja obejmuje m.in.: zintegrowane Centrum zarządzania ruchem i transportem publicznym, do którego trafiają wszystkie dane z terenu całego miasta dotyczące ruchu i zdarzeń drogowych, podsystem wideomonitoringu skrzyżowań, wizualizacji zmienności i utrudnień ruchu, informacji dla kierowców - tablice zmiennej treści na bramach zainstalowanych nad drogą oraz monitorowania tablic rejestracyjnych, realizacji priorytetów dla transportu publicznego, zarządzania transportem publicznym i obsługi uprzywilejowanych pojazdów specjalnych, podsystem informacji dla pasażerów – tablice elektroniczne na przystankach oraz podsystem informacji o warunkach atmosferycznych. Obecnie wszystkie autobusy MPK są już wyposażone w autokomputery do komunikowania się z centrum.
Zadania inteligentnego sterowania ruchem to m.in.: zwiększenie atrakcyjności przewozów pasażerskich transportem zbiorowym oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu samochodowego, rowerowego i pieszego.
Efektem działania systemu będzie większa płynności ruchu pojazdów (zmniejszenie liczby zatrzymań), zwiększenie przepustowości poszczególnych odcinków ulic oraz prędkości podróży, skrócenie czasu przemieszczania się samochodami i środkami transportu publicznego, a także poprawa jakości środowiska naturalnego poprzez zmniejszenie emisji CO2 i poziomu hałasu.
Dane z systemu będą dostępne także dla mieszkańców Legnicy. W tym celu powstają dwa portale – its.legnica.eu oraz autobusy.legnica.eu. Będzie również dostępna specjalnie dla legniczan bezpłatna wersja aplikacji na smartfony. Dzięki tym rozwiązaniom mieszkańcy będą mogli bardzo szybko dowiedzieć się np., jaka jest aktualnie sytuacja na miejskich drogach lub kiedy podjedzie autobus MPK na dowolnie wybrany przystanek.