Grupa Oto:     Boles³awiec Brzeg Dzierzoniów G³ogów Góra ¦l. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra K³odzko Legnica Lubañ Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa O³awa Ole¶nica Paczków Polkowice
¦roda ¦l. Strzelin ¦widnica Trzebnica Wa³brzych WielkaWyspa Wo³ów Wroc³aw Powiat Wroc³awski Z±bkowice ¦l. Zgorzelec Ziêbice Z³otoryja Nieruchomo¶ci Og³oszenia Dobre Miejsca Dolny ¦l±sk

¦wiat³o w architekturze

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Architektura i ¶wiat³o bardzo siê lubi±. Wspó³pracuj± ze sob± od wielu pokoleñ i ta relacja rozwija siê coraz intensywniej. Pewnie dlatego, ¿e oczekiwania wzglêdem tej pary wci±¿ rosn±.
¦wiat³o w architekturze

¦wiat³o w architekturze
kliknij na zdjêcie, aby powiêkszyæ.¦wiat³o w architekturze
kliknij na zdjêcie, aby powiêkszyæ.¦wiat³o w architekturze
kliknij na zdjêcie, aby powiêkszyæ.

Wspó³czesny rozwój technologii dodatkowo zwiêksza mo¿liwo¶ci zastosowania naturalnego i sztucznego ¶wiat³a, co wp³ywa na jego zró¿nicowane wykorzystanie w projektowaniu budynków. O znaczeniu ¶wiat³a w architekturze opowiada Agnieszka Szczepaniak, z biura projektowego AP Szczepaniak.

¦wiat³o w projektowaniu inwestycji

¦wiat³o jest jednym z najwa¿niejszych czynników branych pod uwagê przy tworzeniu koncepcji urbanistycznej i architektonicznej nowej inwestycji. Bez ¶wiat³a nie ma ¿ycia, ale nie ma te¿ koloru, formy i tekstury. Dlatego ¶wiat³o w budowaniu przestrzeni pe³ni dwie zasadnicze funkcje:

- u¿ytkow± - wykorzystanie promieni s³onecznych w projektowaniu architektoniczno - urbanistycznym. S³oñce jest niezbêdne do prawid³owego funkcjonowania organizmu cz³owieka. Wp³ywa korzystnie na samopoczucie, pobudza wydzielanie wielu hormonów, umo¿liwia syntezê witaminy D. Dlatego tak wa¿ne jest wykorzystanie naturalnego ¶wiat³a w miejscach u¿ytku publicznego oraz w przestrzeniach mieszkalnych. S³oñce to równie¿ energia cieplna, która dziêki nowoczesnym technologiom jest coraz lepiej wykorzystywana w budownictwie;

- wizualno-plastyczn±. Umiejêtne wykorzystanie ¶wiat³a umo¿liwia zaprezentowanie obiektów (bry³) w zupe³nie innej perspektywie. Za pomoc± ¶wiat³a mo¿na stworzyæ nowe formy, podkre¶liæ i wskazaæ elementy architektury zas³uguj±ce na najwiêksz± uwagê, podkre¶liæ granice lub wrêcz przeciwnie os³abiæ kontrasty i zatrzeæ granice, bazuj±c na zjawisku odbicia i przenikania promieni ¶wietlnych.

¦wiat³o naturalne a sztuczne o¶wietlenie

Kiedy mija czas dostêpno¶ci promieni s³onecznych, do gry wkracza sztuczne o¶wietlenie, które kreuje i podkre¶la urodê miasta po zmierzchu. Wspomniane wcze¶niej funkcje estetyczne ¶wiat³a w projektowaniu, odnosz± siê do jego oddzia³ywania na percepcjê przestrzenn±. Umiejscowienie konkretnych powierzchni wzglêdem strumienia ¶wiat³a, warunkuje postrzeganie danej bry³y w przestrzeni. Zjawiska ¶wietlne zarówno te naturalne, jak i sztuczne pog³êbiaj± efekty widzenia formy architektonicznej. Wzmacniaj± przekaz w zakresie bry³y lub poprzez zanikanie czy deformacje tworz± jej iluzoryczny obraz. Obiekty nie tylko s± o¶wietlane z zewn±trz (jak w przypadku ¶wiat³a dziennego), ale o¶wietlenie wydobywa siê równie¿ z ich wnêtrza. Przyk³adem mog± byæ Arkady Wroc³awskie zaprojektowane przez biuro AP Szczepaniak.

Rola ¶wiat³a w odbiorze przestrzeni

Jak istotn± rolê pe³ni³o ¶wiat³o w sugestywnym odbiorze przestrzeni widzimy na przyk³adach: Stonehenge, ¦wi±tyñ Staro¿ytnego Egiptu, czy Panteonu Rzymskiego. Wa¿na jest zarówno barwa, jak i intensywno¶æ ¶wiat³a, które jest narzêdziem do twórczej prezentacji wnêtrz i obiektów architektonicznych. Naturalne ¶wiat³o mo¿emy wprowadzaæ do wnêtrza za pomoc± odbicia i za³amania fal ¶wietlnych. Przyk³adem mo¿e byæ projekt Starej Odry Residence (inwestycja zrealizowana we Wroc³awiu) i zastosowane w budynku do¶wietlenie pionu komunikacyjnego poprzez specjalnie zaprojektowany ¶wietlik.

Nowoczesne technologie elewacyjne pozwalaj± nam na ³±czenie ¶wiata zewnêtrznego z wewnêtrznym. Po³±czenie przeszkleñ z systemami zacieniania wyznacza nowy ¶rodek przekazu architektonicznego. Istniej±ce na dzisiejszym rynku materia³y budowlane daj± wielkie mo¿liwo¶ci efektywniejszego zaprezentowania ¶wiat³a, tworz±c zaskakuj±ce efekty wizualne. ¦wiat³ocieñ potrafi z jednej strony podkre¶liæ bry³ê budynku, z drugiej za¶ stworzyæ pozory widzianych kszta³tów lub czê¶ciowo je zamaskowaæ. Przyk³adem mo¿e byæ projekt Atal Towers, gdzie ¶wiat³o przenika przez „os³ony” elewacyjne z blachy ciêto-ci±gnionej i operuje do wnêtrza, nadaj±c pewnego rodzaju lekko¶ci i delikatno¶ci bry³om. Optyczny podzia³ dwóch wie¿ - ka¿d± na kolejne cztery – przez pionowe przeciêcie g³ównych bry³ (gra ¶wiat³ocienia) wysmukla i wyostrza odbiór tych form architektonicznych.

¦wiat³o w budowlach sakralnych

¦wiat³o ma równie¿ inny kontekst - bardziej metaforyczny w odniesieniu do symboliki ¶wiat³a s³onecznego, które kojarzy siê z czym¶ nienamacalnym, duchowym, pozaziemskim i ponadczasowym. Naturalne promienie s³oñca, umiejêtnie wykorzystane przez architektów budowli sakralnych, potêguj± monumentalno¶æ i tajemniczo¶æ tych przestrzeni. ¦wiat³o naturalne i sztuczne kreuje odbiór przestrzeni. Czêsto odnosi siê wra¿enie, ¿e o¿ywia elementy architektury, jak w katedrze Gaudiego w Barcelonie czy kaplicy Le Corbusiera w Ronchamp. Niesamowita energia i si³a ¶wiat³a metaforycznie wskrzesza ducha danego miejsca, buduj±c relacjê miêdzy natur± a cz³owiekiem i architektur±.


otomedia.pl



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Czwartek 25 kwietnia 2024
Imieniny
Jaros³awa, Marka, Wiki

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl