- Projekt okazał się sukcesem, strzałem w dziesiątkę i odpowiedzią na istniejące zapotrzebowanie – mówił prezes firmy Nextbike, operatora systemu. – Statystyki użytkowania są doskonałe na tle innych miast w kraju.
Pilotażowy system Legnickiego Roweru Miejskiego został uruchomiony 18 sierpnia i działał do 15 listopada 2016 roku, czyli przez 90 dni. W tym czasie zarejestrowały się 1144 osoby i dokonano 4363 wypożyczeń. Legniczanie pokochali miejskie rowery.
Firma Nextbike dostarczyła, zamontowała i uruchomiła system czterech stacji bezobsługowych wypożyczalni oraz łącznie 21 rowerów (plus jeden zapasowy).
Rekordowe pod względem ilości rejestracji były pierwsze dwa tygodnie, natomiast największa ilość wypożyczeń miała miejsce 22 i 26 sierpnia (127) oraz 8 września (123). Średnio w ciągu doby każdy rower był wypożyczany około sześciu razy. Najpopularniejsze dni korzystania z systemu to czwartek i piątek, zaś najpopularniejszą stacją była ta przy ul. Piłsudskiego/Horyzontalnej na osiedlu Kopernika.
Rekordowym miesiącem korzystania z rowerów był wrzesień – 2.339 wypożyczeń. Z doświadczeń operatora wynika, że najbardziej rowerowe miesiące to maj i czerwiec, a potem lipiec i sierpień.
Godziny największej popularności systemu LRM to przedział od 14.00 do 20.00, a szczyt przypadał na godziny 16-18. Rano największy ruch notowano między godz. 7 a 8.
Najbardziej uczęszczanymi trasami były: pl. Wilsona - Piłsudskiego/Horyzontalna, Piłsudskiego/Horyzontalna - pl. Wilsona oraz pl. Słowiański - Piłsudskiego/Horyzontalna.
Użytkownicy przeważnie korzystali z rowerów w ramach bezpłatnych pierwszych 15 minut każdego wypożyczenia (55 proc.). Jeżeli decydowali się na dłuższą, płatną podróż, to trwała ona zazwyczaj do 60 minut (29 proc.). Podróże dłuższe niż 2 godziny stanowiły niecałe 5 proc. całości.
Średni czas przejazdów wahał się między niecałymi 25 minutami w poniedziałki, do ponad 44 minut w niedziele. Dłuższe wypożyczenia rowerów w weekendy wynikały z bardziej rekreacyjnego ich wykorzystania, w stosunku do pozostałych dni, kiedy rowery służyły do przemieszczania się np. do pracy, szkoły, do sklepu, na spotkanie i z powrotem.
Oprócz użytkowników zarejestrowanych w legnickim systemie, z LRM korzystali również mieszkańcy innych miast Polski, w tym przede wszystkim wrocławianie, a ponadto rowerzyści z Poznania, Łodzi, Białegostoku i Warszawy.
Prezydent Tadeusz Krzakowski kolejny już raz zapowiedział, że w przyszłym roku system rowerowy, jako ekologiczne, atrakcyjne uzupełnienie transportu publicznego, zostanie rozszerzony o większą ilość rowerów oraz stacji – wypożyczalni i działać będzie dłużej. W tym celu ogłoszony zostanie przetarg. – Legnica, jako lider, zaprosi do udziału w projekcie okoliczne gminy, by można było wyjeżdżać za miasto, a nasi sąsiedzi również mogli być jego użytkownikami – podkreślił prezydent. Prezes Nextbike dodał, że po tak dobrych doświadczeniach jego firma na pewno przystąpi do przetargu.
Od początku funkcjonowania pilotażu w Legnicy napłynęły 72 zgłoszenia mailowe oraz 749 połączeń telefonicznych związanych z funkcjonowaniem systemu „Legnicki Rower Miejski” – pytania, uwagi, reklamacje itp.
Podsumowanie pilotażowego projektu było też doskonałą okazją do podziękowania i wyróżnienia osób, które z Legnickim Rowerem Miejskim związały się w sposób szczególny. Pan Henryk Król społecznie opiekował się rowerami i stacjami, zgłaszał usterki, dostarczał pojazdy i akcesoria pozostawione w niewłaściwych miejscach. Po prostu dbał o dobro publiczne, a o problemach zawsze informował pracowników Wydziału Ruchu Drogowego. Wyróżniony został bonem pieniężnym do wykorzystania w jeździe miejskimi rowerami. Otrzymał tez pamiątki i gadżety.
Podziękowania i nagrody były też dla najaktywniejszych użytkowników Legnickiego Roweru Miejskiego. Wyróżnieni to: Patryk Torebko, Robert Augustyn, Marek Maziarz, Paweł Siejba i Paweł Haleta.