Sala obrad pękała w szwach. Przybyły liczne reprezentacje szkół, których zmiany dotyczą. Sesja trwała 5 godzin, miała bardzo emocjonalny, czasem burzliwy przebieg.
Najwięcej kontrowersji wzbudził zamiar likwidacji Liceum Ogólnokształcącego nr VI działającego w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 2 przy ul. Radosnej. Ostatecznie szkoła głosami większości radnych pozostanie. W ramach Liceum wygaszane będzie tamtejsze gimnazjum. Nie będzie ona włączona do Liceum Ogólnokształcącego nr VII, które miało być z ulicy Mazowieckiej przeniesione na Radosną. W obiekcie dotychczasowego Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 3 stworzone zostaną warunki do umieszczenia tam Zespołu Placówek Specjalnych.
- Pragnę dobrego klimatu do pracy dla obu tych szkół, które miały być połączone. Potrzeba czasu, może roku, na wyciszenie złych emocji i wzajemnych oskarżeń – skomentował zdarzenia Tadeusz Krzakowski, bo jak się okazuje, rządowa reforma konfliktuje lokalne społeczności.
Te radykalne zmiany sprawiły, że trzeba było dokonać licznych korekt w uchwałach dotyczących dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych do nowego ustroju szkolnego. W Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 4 na ul. Tarasa Szewczenki z językiem ukraińskim zamiast gimnazjum nr 10 działać będzie Szkoła Podstawowa nr 5 dla dzieci z mniejszości ukraińskiej obok IV Liceum Ogólnokształcącego.
- Tę trudną i skomplikowaną operację przeprowadzamy konsekwentnie, z dobrą wolą, by uzyskać jak najbardziej optymalne rezultaty i całość przygotować jak najlepiej potrafimy – mówił prezydent. - Zajmowali się tym bardzo kompetentni fachowcy oświatowi. Ważnym wsparciem konsultacyjnym był powołany przeze mnie specjalny zespół do spraw wdrożenia reformy, złożony z przedstawicieli wszystkich poziomów kształcenia, radnych miejskich i związków zawodowych działających w oświacie. Oparliśmy się na analizach demograficznych i opiniach rad pedagogicznych. Współpracowaliśmy z dolnośląskim kuratorium oświaty.
Wkrótce legnickie projekty uchwał intencyjnych o dostosowaniu sieci oświatowej do nowego ustroju szkolnego przekazane będą do zaopiniowania dolnośląskiemu kuratorowi i związkom zawodowym, a w marcu, również na sesji, zatwierdzany będzie nowy ostateczny model funkcjonowania oświaty w Legnicy.
W mieście działa 48 publicznych placówek oświatowych (łącznie z przedszkolami). Obecnie funkcjonuje 7 ogólnodostępnych gimnazjów, jedno artystyczne, dwa specjalne i jedno dla dorosłych. 31 sierpnia br., zgodnie z założeniami ustawy, wszystkie one zakończą działalność, natomiast dotychczasowe klasy gimnazjalne zostaną włączone w struktury innych szkół i będą sukcesywnie wygaszane do 2019 roku.
Gimnazja mają być włączone do: Liceum Ogólnokształcącego nr 6, nr 7, do Technikum nr 4 (w Zespole Szkół Budowlanych), do szkół podstawowych nr 4, 9 i 20. Gimnazjum dla dorosłych ma być przekształcone w szkołę podstawową dla dorosłych w CKZiU. Żaden obiekt oświatowy nie utraci swej dotychczasowej funkcji. Dotychczasowi dyrektorzy gimnazjów z mocy ustawy staną się zastępcami dyrektorów szkół, do których będą włączone.
Klasy z dotychczasowych samodzielnych gimnazjów nr 4 (w Zamku Piastowskim) i nr 5 (ul. Chojnowska) dokończą naukę w szkołach podstawowych: nr 4 (gimnazjum nr 4 z Zamku) oraz w obecnej szkole podstawowej nr 9 (gimnazjum nr 5 z ul. Chojnowskiej). Młodzież będzie kontynuowała naukę w siedzibach swych dotychczasowych szkół, w tych samych zespołach klasowych i z udziałem tych samych nauczycieli.
W zespole Szkół Elektryczno-Mechanicznych wyodrębnione zostanie Technikum nr 5. Specjalności kształcenia pozostaną te same. Podobnie będzie w Zespole Szkół Ekonomicznych, gdzie powstanie Technikum nr 2 ze specjalnością turystyczną i hotelarską oraz technika ekonomisty.
W Legnicy działać będzie nadal 11 obwodowych szkół podstawowych. Ze względów demograficznych nie ma bowiem potrzeby, aby zwiększać ich ilość. Nauka będzie się odbywała w ich dotychczasowych siedzibach.
W 48 legnickich placówkach oświatowych pracuje ok. 1700 nauczycieli. Według przeprowadzonych przez dyrektorów symulacji organizacyjnych reforma nie powinna pociągnąć za sobą większych problemów kadrowych, niż było to w latach poprzednich. Według tych analiz 12 nauczycieli zadeklarowało przejście na emeryturę. Może nastąpić 57 przypadków rozwiązania umowy o pracę (w tym również z osobami przechodzącymi na emerytury), 70 przypadków obniżenia wymiaru zatrudnienia. Jednocześnie dyrektorzy wykazali potrzebę zatrudnienia nauczycieli na ponad 64 etatach. W tej sytuacji można stwierdzić, że potrzeby zatrudnieniowe będą niemal identyczne z ilością nauczycieli odchodzących z pracy. Zatem kadra nauczycielska raczej nie powinna się uszczuplić.
Warto przypomnieć naszym czytelnikom generalne zasady zmian w polskim systemie oświatowym.
W miejsce obecnie istniejących szkół powstaną: 8-letnia szkoła podstawowa, 4-letnie liceum ogólnokształcące, 5-letnie technikum oraz dwustopniowe szkoły branżowe (zastąpią zasadnicze szkoły zawodowe). Gimnazja zostaną zlikwidowane.
Zmiany rozpoczną się od roku szkolnego 2017/2018. Wówczas uczniowie kończący w roku szkolnym 2016/2017 klasę VI w szkole podstawowej staną się uczniami VII klasy szkoły podstawowej. Rozpocznie się tym samym stopniowe wygaszanie gimnazjów – nie będzie już do nich prowadzona rekrutacja.
W roku szkolnym 2018/2019 gimnazja opuści ostatni rocznik dzieci z klas III. Od 1 września 2019 r. gimnazjalistów nie będzie już w ustroju szkolnym.
Przekształcanie szkół pociąga za sobą konieczność stworzenia przez samorządy nowej sieci szkół. Ostateczne uchwały w tej sprawie będą musiały one podjąć do 31 marca 2017 r. Wcześniej przygotowane przez samorządy projekty sieci będą opiniowane przez kuratorów, a ich opinia będzie dla samorządów wiążąca.
Wprowadzenie branżowej szkoły I stopnia, w miejsce zasadniczej szkoły zawodowej, planowane jest od 1 września 2017 r. Wprowadzenie branżowej szkoły II stopnia dla absolwentów branżowej szkoły I stopnia rozpocznie się od roku szkolnego 2020/2021.
Zmiany w liceach ogólnokształcących i technikach zapoczątkowane mają być od roku szkolnego 2019/2020, a zakończyć się w roku szkolnym 2023/2024. Licea staną się czteroletnie, technika zaś – pięcioletnie.
Dodajmy, że bez żadnych kontrowersji, jednomyślnie radni przyjęli prezydencki projekt zwiększenia o ponad 20 mln zł nakładów na kolejnych 31 tegorocznych inwestycji. Wydatki na modernizacje, budowy i przebudowy przekroczą więc kwotę 65 milionów.