Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Wrocław
Te problemy z autem mogą się przydarzyć też Tobie. Zdradzamy, o jakie awarie samochodu najłatwiej zimą

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Zima to niełatwy sezon dla wszystkich zmotoryzowanych. Trudne warunki na drogach, częste odśnieżanie lub skrobanie szyb od rana, a do tego awarie, które spowodowały zbyt niskie temperatury – te wszystkie czynniki mogą skutecznie zrazić do jazdy autem w zimowej atmosferze. Jak wiadomo – lepiej zapobiegać nieszczęściu, dlatego poznajcie przyczyny najczęstszych awarii w samochodzie zimą i dowiedzcie się od eksperta z Yanosik Warsztaty, jak sobie z nimi poradzić.
Te problemy z autem mogą się przydarzyć też Tobie. Zdradzamy, o jakie awarie samochodu najłatwiej zimą

Zima (nie) taka zła dla kierowców?

W Polsce zimy już nie są takie jak kiedyś i trudno mówić o mierzeniu się z temperaturą -20 stopni Celsjusza, zwłaszcza w centralnej części kraju. Jednak zawsze nadejście tej pory roku wzbudza pewien niepokój wśród zmotoryzowanych, zwłaszcza tych, którzy poruszają się długoletnimi autami.

Według teorii samochód jest stworzony do pracy w różnych warunkach, jednak jeśli pojazd jest zaniedbany i rzadko doglądany, wówczas kilka stopni na minusie może zaburzyć jego pracę. Najlepiej podjąć kilka kroków, by przygotować odpowiednio swoje auto do tej trudnej pory roku i nie musieć się martwić na zapas, czy przetrwa nawet te najmroźniejsze dni. Jak to zrobić?

Przygotuj swoje auto do zimy

Nie ma co parkować samochodu w garażu na cały sezon, w obawie o mróz i trudne warunki na drogach. Lepiej się za nie zabrać wcześniej i zapobiec problemom na trasie. Jak to zrobić?

- Bardzo ważne jest nie tylko wymienienie opon na zimowe w aucie, ale również sprawdzenie akumulatora oraz kluczowych układów pojazdu. Drugą istotną spraw jest zabezpieczenie felg, zadbanie o czystość szyb i sprawną pracę wycieraczek. Zimą grożą nam różne opady, które skutecznie ograniczają widoczność – zatem dokładne sprawdzenie stanu wycieraczek, ich pracy oraz uzupełnianie płynu do spryskiwaczy powinno wejść nam w krew, nie tylko przed rozpoczęciem sezonu, ale i w jego trakcie. Koniecznym działaniem jest również zadbanie o czystość wnętrza auta, aby nie doprowadzić do sytuacji, w której zaczną się w nim gromadzić grzyby i pleśń. Warto również pomyśleć o zabezpieczeniu lakieru i reszty nadwozia, aby nie korodowało, zwłaszcza gdy auto stoi w ciepłym garażu – mówi Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty

Odpowiednio przygotowany samochód można zabrać również na przegląd techniczny, aby sprawdzić czy wszystkie elementy i układy dobrze pracują. Nie zaszkodzi również wymienić filtry samochodowe na nowe oraz uzupełnić wszystkie płyny eksploatacyjne.

Najczęstszy problem auta zimą? Odpalenie silnika

To trudności z uruchomieniem lub utrudnionym rozruchem. Niestety niezależnie od rodzaju silnika, zima nie sprzyja jego prawidłowej pracy. I przyczyną nie jest tylko niska temperatura, ale również ogromna wilgoć, która utrzymuje się w powietrzu. Jej wpływ jest istotny zwłaszcza dla układu zapłonowego silników benzynowych, gdyż para wodna sprzyja upływowi wysokiego napięcia do masy.

- Przed nastaniem zimy powinno się sprawdzić stan przewodów i świec zapłonowych. W sytuacji awarii charakterystycznym objawem będzie słabo rozwijana moc i nierówne obroty jednostki napędowej oraz trudności z uruchomieniem pojazdu – podpowiada Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty

W sytuacji, w której wystąpi problem z rozruchem można podejrzewać, że akumulator się wyładował. Jednak nie zawsze ma to miejsce.

- Nierzadko wolno kręcący się rozrusznik może oznaczać skorodowane przewody masowe lub zanieczyszczenia w okolicy biegunów baterii lub klem. W takiej sytuacji wystarczy przeprowadzić gruntowną konserwację. A gdy auto jednak nie odpala, wówczas powinniśmy sprawdzić stan napięcia akumulatora. Prawidłowa wartość, po postoju przez całą noc, powinna wynosić 12,4 V – informuje Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty

Auto dymi, jak z solidnego komina

W wielu przypadkach to po prostu efekt skraplania się pary wodnej w układzie wydechowym. Sprawne auto może również obficie dymić, zwłaszcza przy silnych mrozach. O sytuacji awaryjnej można powiedzieć wtedy, gdy za autem biała chmura nie znika, nawet w wyższej temperaturze otoczenia.

Kłopoty z płynami eksploatacyjnymi

Kierowcom wciąż zdarza się zapomnieć temperaturę zamarzania płynu chłodniczego, a zarówno on jak i płyn hamulcowy mają właściwości higroskopijne. Oznacza to, że stopniowo wchłaniają coraz więcej wody, a gdy nadejdą mrozy to mogą wyjść z tego niemałe kłopoty…

- W warsztatach samochodowych temperaturę zamarzania płynu chłodniczego można sprawdzić przy pomocy specjalnego testera. Należy również pamiętać, aby płyn wymieniać regularnie po 2 latach, gdyż upływający czas zubaża właściwości dodatków uszlachetniających płynu. Gdy zaniedbamy tę kwestię i nie zweryfikujemy temperatury zamarzania chłodziwa, wówczas narażamy się na osłabienie skuteczności hamowania i chłodzenia silnika – komentuje Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty

Zimą mamy również do czynienia ze zjawiskiem utrudnionego wybierania biegów, które może występować po kilku lub kilkunastu kilometrach. Spowodowane jest to spowolnieniem rozgrzewania oleju w skrzyni biegów.

- Niestety im starszy będzie środek smarny, tym bardziej będzie podatny na krzepnięcie. To może powodować odczucie trudniejszego wybierania biegów w trakcie jazdy. Rozwiązaniem jest wymiana oleju w skrzyni biegów – podpowiada Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty

Zamarznąć może również płyn do spryskiwaczy, zwłaszcza gdy używamy letniego przy minusowych temperaturach. Już niewiele stopni wystarczy, by doszło do tego efektu. A jakie są skutki? Zatkane dysze i brak możliwości oczyszczenia szyby.

Elektronika w aucie wariuje

Nowoczesne samochody są nafaszerowane elektroniką. Czujniki znajdują się w każdym możliwym miejscu, mając za zadanie zapewnić kierowcy komfort i bezpieczeństwo jazdy. Jednak potrafią być również kapryśne, gdy zasypie je śnieg. A wtedy nie tylko nie działają prawidłowo, ale również mogą stwarzać problemy. Niektóre systemy rozpoznające znaki lub ostrzegające przed kolizją mogą odnotowywać nieprawdziwe sytuacje, dlatego lepiej zawsze mieć pod ręką szczotkę z delikatnego włosia, którą można oczyścić auto ze śniegu, a wraz z nim wszystkie czujniki.

Zima to trudna pora roku. Wielu kierowców drży na samą myśl nie o mrozach, ale o jeździe kilkuletnim autem, które może ulec awarii w dłuższej trasie. Nie ma co obgryzać paznokci, a zastosować powyższe podpowiedzi eksperta z Yanosik Warsztaty. Zima nie taka straszna, a dojechać do celu trzeba!


otomedia.pl



Dzisiaj
Piątek 29 marca 2024
Imieniny
Marka, Wiktoryny, Zenona

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl


OtoLegnica.pl © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl