Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Powiat Wrocławski
Rocznica rekordu

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
W czerwcu 1973 r. na trzydziestokilometrowym odcinku autostrady Wrocław-Legnica został pobity rekord prędkości w jeździe długodystansowej fiatem 125p.
Rocznica rekordu

W tamtych czasach było to najlepsze miejsce w Polsce do bicia rekordu, mimo tego, że stan nawierzchni (płyty betonowe) budził wątpliwości. Na szczęście krytyczne fragmenty nawierzchni zostały wyremontowane, ale i tak nie udało się wyeliminować dodatkowych wstrząsów i dudnienia opon podczas jazdy.

Wytyczona trasa (z dobudowanymi nawrotami) miała 65,192 km. Bazą imprezy był zaś, znany naówczas kątczanom, bar Oaza, zlokalizowany nieopodal autostrady.

Bicie rekordu trwało dwa tygodnie i brały w nim udział dwa odpowiednio przygotowane Fiaty 125p.

Inicjatorem próby ustanowienia rekordu, a zarazem kapitanem zespołu kierowców był Sobiesław Zasada, a jego zastępcą Robert Mucha. Do zespołu należeli również Andrzej Jaroszewicz, Jerzy Dobrzański, Ryszard Nowicki, Marek Varisella, Andrzej Jaromiński oraz Franciszek Postawka (brał udział w końcowej części próby).

Egzemplarze aut przeznaczone do próby zostały starannie przygotowane tak, by były w stanie osiągnąć prędkość nawet 175 km/h, jednak podczas bicia rekordu utrzymywano prędkość 140-150 km/h i nie przekraczano 5600 obrotów silnika na minutę.

Warto wiedzieć, że ósemka kierowców ostatecznie ustanowiła trzy rekordy międzynarodowe w jeździe długodystansowej na odległościach:

*25 tys. km - prędkość przeciętna 138,08 km/h

*25 tys. mil - prędkość przeciętna 138,18 km/h

*50 tys. km - prędkość przeciętna 138,27 km/h

To wydarzenie przyciągnęło tysiące widzów, a w telewizji materiał o biciu rekordu emitowano aż 36 razy!

W czterdziestolecie rekordu entuzjaści i uczestnicy tego wydarzenia spotkali się, by odsłonić wykuty w granicie, wykonany przez Bogusława Solimę, pomnik rekordowego Polskiego Fiata 125p. Stanął on w miejscu dawnej bazy bicia rekordu, obecnie stacji BP.

Polski rekord utrzymał się w tabeli przez 9 kolejnych lat, a poprawił go w 1982 r. Alfa Romeo Alfasud Sprint, prowadzony przez włoską ekipę, na torze Nardo.

Źródło: "120 lat sportu samochodowego w Polsce" R. Mucha, S. Szelichowski

Foto: archiwum Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Kąckiej


MK, Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Kąckiej



Dzisiaj
Poniedziałek 5 grudnia 2022
Imieniny
Kryspiny, Norberta, Sabiny

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl

Kazo.pl
Ogłoszenia i oferty nieruchomości

OtoLegnica.pl © 2007 - 2022 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl