Elegancki i dynamiczny. Komfortowy i praktyczny. Spełniony dla singla, idealny dla rodziny. A przede wszystkim ekonomiczny i tani w cenie. To sprawia, że kia cee’d z nową twarzą może śmiało konkurować z innymi autami tego segmentu takich marek, jak volkswagen, toyota czy citroen.
Rewolucja wnętrza
Dzięki uprzejmości legnickiej firmy Auto – Kompleks, autoryzowanej stacji Kia, do dyspozycji mieliśmy wersję cee’da optimum typu CRDi, o pojemności silnika 1.6 litra i okazałej, jak na tę pojemność mocy – 115 KM. Już na pierwszy rzut oka widać, że koreańscy konstruktorzy postawili na nowoczesność, wygodę i stylistykę. Auto jest przede wszystkim ładne i zgrabne. Wizualnie prezentuje się naprawdę wyjątkowo. Jak to mówią poeci, pobudza zmysły i wyobraźnię. Od siebie dodamy, że wzmaga też apetyt. Z jednej strony sportowa sylwetka, która nie do końca jest agresywna, z drugiej zaś aż korci wejść do środka. Cee’d Sporty Wagon to auto, które od razu można polubić, to auto dla tych, którzy cenią sobie komfort jazdy i funkcjonalność. Linia nadwozia przypomina nieco linię siostrzanego cee’da hatchbacka, ale w Wagonie od razu widać odważnie zaprojektowane drzwi bagażnika, odznaczające się tylne słupki i zakrzywione tylne lampy.
Zajrzyjmy więc do środka. Prezentowany cee’d przeszedł istną rewolucję przestronności wnętrza. To totalnie odmienny model od swoich braci z koreańskiej stajni KIA. Wygodę doświadczamy tutaj na każdym miejscu. Spora ilość wolnej przestrzeni pod nogami i nad głową. Przestronna kabina kierowcy z regulowanymi fotelami i kierownicą. Ale prawdziwym hitem, na który koniecznie trzeba zwrócić uwagę jest imponująca przestrzeń bagażowa. Normalnie wynosi ona 534 litry, ale gdy złożymy tylną kanapę, przestrzeń ładunkowa zwiększa się do imponującej objętości 1664 litrów. Bez trudu do środka schowamy np. rower. Dodatkowy bagaż możemy zamontować na relingach dachowych.
Ale to nie jedyne walory tego modelu. Elegancka i przejrzysta, a co za tym idzie, jest również deska rozdzielcza. Styl i jakość wykonania poszczególnych elementów wzbudza podziw dla koreańskich kreatorów. Tutaj wszystko jest na swoim miejscu, każdy szczegół został zaprojektowany tak, by nie sprawiać kierowcom żadnych kłopotów. Ergonomiczne przyrządy sterowania, wygodne, profilowane fotele, regulowana kierownica i wiele innych elektrycznych udogodnień gwarantują przyjemną i relaksacyjną podróż. W aucie znajdziemy także szereg schowków i podręcznych półek, które mogą być przydatne w codziennej eksploatacji.
Nie kaprysi, nie marudzi
Pora na wrażenia z jazdy testowej, o której złego słowa raczej powiedzieć nie możemy. Auto jest szybkie, zwinne i zwrotne. Kiedy trzeba odpowiednio przyspiesza, słuchając się nas w każdym calu. Nie jest kapryśne i nie marudzi. Dieslowski, ekologiczny silnik pracuje bez szwanku, a drążek skrzyni biegów „przeskakuje” gładko, bez żadnych zgrzytów. Koreańczycy „zachorowali” na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Dowodem na to jest m.in. prezentowany model cee’da. Sześć poduszek powietrznych, specjalnie wzmocniona konstrukcja nadwozia chroniąca pasażerów w razie wypadku, zintegrowane aktywne zagłówki, to standardowy zestaw „bezpiecznego” wyposażenia. Jeśli dodać do tego różnorakie systemy bezpieczeństwa, jak ESP – elektroniczny system stabilizacji ułatwiający kierowanie pojazdem podczas gwałtownego hamowania i jazdy po śliskiej nawierzchni, BAS – system wspomagania hamowania z ABS, to podróżujący kia Sporty Wagonem mogą naprawdę być bezpieczni. Dodatkową ochroną są pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły napięcia.
Koreański koncern przygotował dla swoich klientów pięć rodzajów silników: benzynowe o pojemności 1.4, 1.6 i dwóch litrów o mocy odpowiednio: 109, 122 i 143 KM oraz dwie jednostki wysokoprężne o pojemności 1.6 i 2.0 mocy: 115 i 140 KM. Wszystkie jednostki napędowe mają zapewniać cichą, płynną pracę obrotów silnika i jednocześnie ekonomiczną eksploatację. Nowy kia cee’d Sporty Wagon z powodzeniem może konkurować w swoim segmencie, zwłaszcza ze względu na cenę. Najtańsza wersja tego modelu kosztuje bowiem niecałe 52 tys. zł, natomiast najdroższy jest dwulitrowy diesel o mocy 140 KM, za którego trzeba zapłacić 73,9 tys. zł.
Ps. Autotest został przeprowadzony dzięki uprzejmości firmy „Auto-Kompleks”, autoryzowanemu dealerowi KIA MOTORS w Legnicy.