Idealny na wakacje
Do dyspozycji mieliśmy wersję expedition typu CRDi, o pojemności silnika dwóch litrów, mocy 140 KM z 6-biegową skrzynią manualną. Już na pierwszy rzut oka widać, że koreańscy konstruktorzy zadbali o oryginalną, a zarazem agresywną sylwetkę. Z jednej strony masywna i budząca respekt, z drugiej zaś aż korci wejść do środka. To jest auto dla tych, którzy lubią komfort jazdy. Skórzana tapicerka od razu cieszy oko. Wygodne i regulowane fotele, wspomaganie kierownicy, automatyczne szyby, klimatyzacja, to tylko niektóre walory. Zainteresowało nas lusterko wsteczne z wbudowanym kompasem, które na dodatek samoczynnie się przyciemnia zapobiegając oślepianiu kierowcy przez innych w jeździe po zmroku. Zaletą nowej Kia jest przede wszystkim przestronność. Bo nie sztuką jest stworzyć duże auto, ale takie, w którym dużo się zmieści. Dzięki złożeniu tylnych foteli zyskujemy imponującą przestrzeń bagażową. W razie potrzeby można także złożyć oparcie przedniego siedzenia pasażera. Dzięki temu pojemność bagażowa wzrasta do ponad 1,8 tysiąca litrów i umożliwia przewożenie przedmiotów o długości do 178 cm. Bez trudu do środka schowamy np. rower. Dodatkowy bagaż możemy zamontować na relingach dachowych. W aucie znajdziemy szereg schowków i podręcznych półek, które mogą być przydatne w codziennej eksploatacji. Mamy więc zamykany na klucz schowek w desce rozdzielczej, uchwyty na napoje, dwupoziomowy schowek w środkowej konsoli. Pod siedzeniem pasażera znajduje się wysuwana szuflada, pod podłogą bagażnika kryje się pojemnik na narzędzia i akcesoria samochodowe.
Jeśli ktoś nie lubi „wypasionej” elektroniki, wsiadając do Sportage’a mile się zaskoczy. Zapłon uruchamiamy za pomocą kluczyka, a nie jakiegoś chipa czy czujnika. Deska rozdzielcza jest prosta, funkcjonalna i pozbawiona zbędnych przycisków. Na konsoli mamy tylko podstawowe wskaźniki, które są nieodzowne podczas jazdy.
Szósty bieg i cała naprzód
Koreański koncern przygotował dla swoich klientów trzy wersje Sportage’a. Najmocniejszy, wykonany z aluminium silnik 2.7 V6 o mocy 175 KM, ekonomiczny silnik benzynowy 2.0 16V ze zmiennymi fazami rozrządu i mocy 142 KM lub nowoczesny silnik wysokoprężny 2.0 CRDi. Wszystkie jednostki napędowe mają zapewniać cichą i płynną pracę obrotów silnika. Przekonaliśmy się, że w testowanym modelu w istocie praca silnika w ogóle nie jest słyszalna wewnątrz. Jadąc po dziurawych drogach Legnicy, wcale tego nie odczuwaliśmy. To dzięki zawieszeniu kół, które dodatkowo wzmocniono śrubowymi sprężynami i gazowymi amortyzatorami. Dynamikę jazdy sprawdziliśmy na legnickiej obwodnicy. Przy takiej mocy nie czuć dużej prędkości, a wyprzedzanie innych pojazdów trwa ułamek sekundy. Włączenie szóstego biegu to czysta przyjemność. Układ napędowy wyposażony jest w blokadę mechanizmu różnicowego. Po przekroczeniu 30 km/h blokada jest stopniowo rozłączana, a po osiągnięciu prędkości powyżej 40 km/h układ napędowy samoczynnie przełącza się w pozycję „4WD Auto”. W tym trybie pracy, przy jeździe po suchej i twardej nawierzchni napędzane są tylko przednie koła. Dla wszystkich, którzy oczekują czegoś więcej, niż tylko jazda po przyczepnym asfalcie, dostępny jest Sportage w układzie napędowym 4x4.
Konkurencyjna cena
Bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów gwarantują dwie czołowe, dwie boczne poduszki oraz kurtyny powietrzne chroniące pasażerów na przednich i tylnych fotelach. Dodatkową ochroną są pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły napięcia. Cała konstrukcja nadwozia została specjalnie wzmocniona. Nad bezpieczną jazdą czuwają systemy ABS z ESP ułatwiające kierowanie pojazdem podczas gwałtownego hamowania i jazdy po śliskiej nawierzchni. Optymalny rozkład sił w czasie nagłego hamowania zapewnia układ EBD. Natomiast w prowadzeniu auta w trudnych warunkach atmosferycznych pomaga system kontroli trakcji TCS. W przypadku poślizgu jednego z kół, cała moc przenosi się na trzy pozostałe, które mają większą przyczepność. Nowa Kia Sportage może być silną konkurencją w swoim segmencie, zwłaszcza ze względu na cenę. Najtańsza wersja kosztuje bowiem niecałe 70 tys. zł, natomiast maksymalna cena wersji Kia Sportage to niecałe blisko 109 tysięcy.
***
Parametry techniczne Kia Sportage Escape o poj. 2.0 litra i mocy 140 KM:
Prędkość maksymalna – 177 km/h
Przyspieszenie 0-100 – 12 sekund
Zużycie paliwa w mieście – 8,9 litrów na 100 km
Zużycie paliwa poza miastem – 6,2 litrów na 100 km
Średnie zużycie paliwa – 7,1 litrów na 100 km
Pojemność zbiornika paliwa – 58 litrów
Długość/szerokość/wysokość całkowita – 435/180/169 cm
Masa własna – 1590 kg
Dopuszczalna masa całkowita – 2170 kg .
Ps. Autotest został przeprowadzony dzięki uprzejmości firmy „Auto-Kompleks”, autoryzowanemu dealerowi KIA MOTORS w Legnicy.