Film znalazł się również w oficjalnej selekcji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Rzymie, który rozpoczyna się 18 października.
Reżyser, Krzysztof Zanussi, tak mówi o głównym bohaterze filmu: – W dialogach ukryte jest zdanie, które jest dla mnie kluczem do opowiadanej historii. Szatan chełpi się swoim zwycięstwem, bo ludzie przestali wierzyć w jego istnienie. Bez możności wybrania zła nie ma wolności wyboru. Mój bohater pomylił naukę z wiarą i na tym zasadza się jego klęska.
Jacek Poniedziałek podkreśla, że bohater, którego gra w filmie „Eter”, nie jest jednoznaczny: – Kiedy dostałem scenariusz od Krzysztofa Zanussiego, spodobała mi się bezczelność tego tekstu. Duże wrażenie zrobił na mnie bohater, którego miałem zagrać, jego zuchwałość właściwa dla ludzi, którzy przesuwają granice, robią coś po raz pierwszy. Poczułem w nim niesamowitą potrzebę władzy, dominacji, decydowania o sprawach, o których, dla ludzi wierzących, powinien decydować Bóg. Ta chęć władzy, eksperymenty, które robi, brak zahamowań, łamanie zasad i bezwzględność jest dobrze znana z historii, choćby Niemiec lat trzydziestych, czy sowieckiej Rosji. Mój bohater nie jest jednak jednoznaczny i to wydaje się jeszcze bardziej niepokojące.
Akcja „Eteru” rozgrywa się na początku XX wieku, na Podolu. Lekarz (Jacek Poniedziałek) pasjonuje się eterem – substancją uśmierzającą ból i odbierającą świadomość, tajemniczą i śmiertelnie niebezpieczną. Gdy ofiarą jej działania pada młoda dziewczyna, lekarz zostaje skazany na śmierć. Niespodziewanie udaje mu się uniknąć stryczka. Doktor znajduje pracę w zaborze austriackim, w wojskowej twierdzy dowodzonej przez komendanta (Andrzej Chyra). Poza oficjalną praktyką, na własną rękę ponownie zaczyna prowadzić coraz dziwniejsze eksperymenty: na żywych i na umarłych. Obsesyjnie doskonali swoją wiedzę o eterze pozwalającym manipulować bólem, pożądaniem i wolą poddanych mu ludzi. Jaką cenę przyjdzie mu zapłacić za próbę zawładnięcia ludzkim umysłem?
W sieci dostępny jest zwiastun filmu.
W filmie znalazła się międzynarodowa obsada: Jacek Poniedziałek, Andrzej Chyra, Zsolt László, Ostap Vakuliuk, Małgorzata Pritulak, Maria Riaboshapka. Za montaż odpowiada Milenia Fiedler, laureatka Orła - Polskiej Nagrody Filmowej za film „Weiser” i gdyńskich Złotych Lwów („Weiser” i „Czas zdrady”). Joanna Macha, scenografka filmu, to laureatka Orła i Złotych Lwów za „Wenecję”. Autorką kostiumów jest Katarzyna Lewińska, ubiegłoroczna laureatka Europejskiej Nagrody Filmowej za „Pokot” (jak również Złotych Lwów za „W ciemności”, „Sponsoring” i „Boisko bezdomnych”).
ETER w kinach 30 listopada 2018 r.
Reżyseria: Krzysztof Zanussi
Scenariusz: Krzysztof Zanussi
Zdjęcia: Piotr Niemyjski
Muzyka: Richard Wagner
Montaż: Milenia Fiedler
Scenografia: Joanna Macha
Kostiumy: Katarzyna Lewińska
Charakteryzacja: Karolina Kordas
Dźwięk: Maria Chilarecka/Bartłomiej Woźniak
Kierownictwo produkcji: Andrzej Besztak
Obsada: Jacek Poniedziałek, Andrzej Chyra, Zsolt László, Ostap Vakuliuk, Małgorzata Pritulak,
Maria Riaboshapka
Producent: Krzysztof Zanussi, Janusz Wąchała
Produkcja: Studio Filmowe TOR
Producent wykonawczy: Janusz Wąchała
Koprodukcja: Interfilm Production Studio (Ukraina), Laokoon Filmgroup (Węgry), Studio Uljana Kim (Litwa) z udziałem Revolver, Bielle Re (Włochy), Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych , Telewizja Polska S.A., Canal+, Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszowie, Lithuanian Radio and TV
Film powstał przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ukrainian State Film Agency, , Hungarian Film Fund, Hungarian Film Incentive, Lithuanian Film Centre, Friuli Venezia Giulia Film Commission