Zaufany profil ułatwia elektroniczne kontakty z ZUS. Za jego pomocą firmy i obywatele mogą składać wnioski przez Internet bez konieczności posiadania certyfikatu kwalifikowanego, niezbędnego do złożenia bezpiecznego podpisu elektronicznego.
Jak uzyskać zaufany profil, krok po kroku
Warunkiem korzystania z profilu zaufanego jest utworzenie konta na ePUAP. W tym celu należy odwiedzić stronę internetową www.epuap.gov.pl, na której MSWiA udostępnia odpowiednie usługi oraz instrukcje. Po utworzeniu konta trzeba wypełnić elektroniczny wniosek o potwierdzenie profilu zaufanego ePUAP, a następnie w ciągu 14 dni udać się do punktu potwierdzającego profile zaufane ePUAP, np do legnickiego Oddziału ZUS.
Punkty potwierdzające profile zaufane zaczęły działać we wszystkich 43 oddziałach Zakładu w Polsce, w tym w Legnicy. Punkt potwierdzający znajduje się w siedzibie Oddziału przy ul. Władysława Grabskiego 26 w sali obsługi klientów przy specjalnie oznakowanym stanowisku. Następne punkty będą stopniowo tworzone w inspektoratach/biurach terenowych w całej Polsce. Docelowo punktów potwierdzeń w ZUS może być ok. 300.
Potwierdzenie danych zapisanych na koncie ePUAP oraz znajdujących się w złożonym wniosku nastąpi na podstawie przedłożonego przez osobę wnioskującą dowodu osobistego lub paszportu. Jeżeli dane będą zgodne z dokumentem oraz rejestrem PESEL, a przedstawiony dokument ważny, po podpisaniu dwóch egzemplarzy wydrukowanego wniosku nastąpi potwierdzenie profilu zaufanego ePUAP. Każdy obywatel może posiadać tylko jeden profil o trzyletnim okresie ważności.
Praktyczne wykorzystanie zaufanego profilu w kontaktach z ZUS
Przy pomocy profilu zaufanego można złożyć do Zakładu kilka rodzajów wniosków - wszystko poprzez Internet, bez wychodzenia z domu i o każdej porze:
• wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek,
• wniosek o ustalenie przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek,
• wniosek o wydanie zaświadczenia o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego,
• wniosek o zwrot nienależnie opłaconych składek,
• wniosek o układ ratalny,
• wniosek o odroczenie terminu płatności składek,
• wniosek o umorzenie należności z tytułu składek,
• a także zgłosić reklamację do informacji o stanie konta osoby ubezpieczonej.